03 jul 2024 11:06

03 jul 2024 11:06

Lindab förvärvar det danska ventilationsbolaget Klimatek

Lindab kompletterar sin nuvarande verksamhet i Danmark med förvärvet av Klimatek A/S. Klimatek tillverkar både standardiserade och kundspecifika komponenter till ventilationssystem, som exempelvis ventiler, galler och spjäll.

Danska kunder har höga krav på kundanpassade produkter som del av ventilationssystemet. Klimatek blir därmed ett bra komplement till Lindabs omfattande utbud av standardiserade ventilationsprodukter. Klimatek tillverkar bland annat ventilationsgaller, luftventiler, spjäll och kåpor. Ett urval av produkterna tillverkas i aluminium vilket dessutom gör dem lämpliga för Lindabs marina verksamhet.

”Klimatek blir ett välkommet tillskott till vår danska verksamhet med sitt fokus på kvalitet och korta leveranstider”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”Klimatek är ett välskött bolag med hög kompetens inom ventilation. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda än mer kompletta ventilationssystem utifrån kundens önskemål. Vi är dessutom mycket glada över att Klimateks VD och grundare, Ib Mortensen, kommer att fortsätta att driva verksamheten som en del av Lindab.”

”Vi ser fram emot att vara del av Lindab, som delar vår syn på god service och hög kvalitet. Vi kommer att kunna dra nytta av Lindabs globala inköp och distributionsnät samtidigt som vi bidrar med en flexibel produktion med korta leveranstider”, säger Ib Mortensen, VD och grundare av Klimatek.

Klimatek grundades 1986 och har produktion och försäljning i Skive i nordvästra Danmark. Bolaget omsätter ca 30 MSEK årligen och har en rörelsemarginal som är lägre än Lindabs rörelsemarginal. Klimatek har 22 medarbetare.

Läs mer om Klimatek på deras hemsida: http://www.klimatek.dk/

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 166 MSEK år 2020 och är etablerad i 24 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 48 procent av försäljningen 2020, Västeuropa för 32 procent, Central- och Östeuropa för 18 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Läs mer om Lindab på https://www.lindabgroup.com/