Lindab International AB: Valberedningens förslag till styrelse

11 mars 2016

Valberedningen i Lindab International AB (publ) består av Peter Rönström (ordf), företrädare för Lannebo Fonder, Per Frankling, företrädare för Creades AB, Per Colleen, företrädare för Fjärde AP-fonden och Kjell Nilsson, ordförande i Lindab International AB (publ).

Valberedningen förslår omval av styrelseledamöterna Sonat Burman-Olsson, Kjell Nilsson och Hans Porat. Valberedningen föreslår nyval av Per Bertland, Viveka Ekberg och Bent Johannesson som styrelseledamöter som ersättare för Marianne Brismar, Erik Eberhardson och Per Frankling. Brismar och Eberhardson har avböjt omval.

Per Bertland, född 1957, är VD och koncernchef för Beijer Ref sedan 2013 och blev 1993 CFO och 2000 COO i bolaget. Per Bertland har tidigare även arbetat som CFO på Indra AB och Ötab Sport AB (del av Aritmoskoncernen) samt på SET Revisionsbyrå. Per har en civilekonomexamen från Lunds Universitet. Han är styrelseordförande i flera av Beijer Refs dotterbolag, förutom det är han även bland annat styrelseordförande i AB Dendera Holding, advisor i Small Cap Partners SCP samt styrelseledamot i diverse stiftelser. Per innehar inga aktier i Lindab och är att anse som oberoende i förhållande till bolaget och större aktieägare.

Viveka Ekberg, född 1962, har tidigare bland annat varit VD på PP Pension Försäkringsförening, VD PP Pension Fondförsäkring AB, Nordenchef (Executive Director) på Morgan Stanley Investment Management, Associate Partner och Head of Project Management på Brummer & Partners, Chef för SEB Institutionell Förvaltning, Aktieanalytiker på Alfred Berg Fondkommission samt finansanalytiker och journalist på Affärsvärlden. Viveka har en civilekonomexamen med inriktning på redovisning och finansiering samt international business från Handelshögskolan i Stockholm. Hon är styrelseledamot i bl.a. Apotekets AB:s Pensionsstiftelse, Forex Bank AB, SPP Spar AB, Svolder Aktiebolag samt stiftelsen Affärsvärlden. Viveka innehar 2 000 aktier i Lindab och är att anse som oberoende i förhållande till bolaget och större aktieägare.

Bent Johannesson, född 1954, är sedan 2003 VD för Ramböll Sverige AB. Dessförinnan var Bent regionchef inom Skandiakonsult AB samt chef för byggnadsavdelningen inom Kvaerner Pulping. Bent har även varit egen företagare inom byggkonsultation. Han är styrelseledamot i Ramböll Management Consulting AB och har tidigare, förutom olika styrelseuppdrag inom Ramböllkoncernen, under tio år varit styrelseledamot i Svenska Teknik och Designföretagen, varav två år som styrelseordförande och under denna tid även styrelseledamot i Almega. Bent har civilingenjörsexamen från Chalmers i Göteborg. Han innehar inga aktier i Lindab och är att anse som oberoende i förhållande till bolaget och större aktieägare.

Valberedningen föreslår vidare omval av Kjell Nilsson som styrelsens ordförande.

Valberedningens fullständiga förslag och det motiverade yttrandet till val av styrelse finns tillängligt på bolagets hemsida www.lindabgroup.com.

Valberedningens ledamot Per Frankling har reserverat sig mot valberedningens förslag avseende val av styrelsens ordförande och styrelse samt, i konsekvens därmed, motivering till förslaget till styrelse.

_________________________________________________________________________
Informationen är sådan som Lindab International AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 mars 2016 klockan 07:40 (CET).

Kontakt:

Peter Rönström, valberedningens ordförande
Email: peter.ronstrom@lannebofonder.se

Lindab - ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 589 MSEK år 2015 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2015 stod den nordiska marknaden för 44 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 19 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.