Lindab International AB :Lindab aviserar ny strategi och nya finansiella mål

Lindab presenterar idag en kortfattad översikt på strategin 2015-2020 som innebär en långsiktig ompositionering för att skapa större mervärde för fler intressenter och utvidga Lindabs andel i värdekedjan. Strategin bygger på interna styrkor och unika möjligheter att tillvarata trender, bland annat avseende lösningar inom ventilationsområdet.

Lindabs VD och koncernchef Anders Berg, kommenterar:
"Vi har en gedigen plattform att bygga på. I fjol gjorde vi om organisationen till en platt, matrisorganisation som resulterat i snabbare beslutsvägar, starkare kundfokus och ett helhetsperspektiv som gagnar hela koncernen. Samtidigt har vi arbetat med att stärka vår finansiella position för att skapa handlingsutrymme för tillväxt, både organiskt och genom förvärv. Med detta på plats är det nu dags att rulla ut den nya strategin som ska stärka marknadspositionerna ytterligare och säkra att vi når våra nya finansiella mål."

Perioden för måluppfyllelsen för de finansiella målen sträcker sig över en konjunkturcykel.

Tillväxt: Den årliga tillväxten ska vara 5-8 procent, som en kombination av organisk och förvärvad tillväxt.

Lönsamhet: Rörelsemarginalen, EBIT, ska uppgå till 10 procent.

Kapitalstruktur: Den långsiktiga säsongsjusterade nettoskulden i relation till EBITDA ska inte överstiga 2,5.

Utdelningspolicy: Utdelning till aktieägarna ska normalt ske med 30 procent av nettoresultatet, med beaktande av Lindabs kapitalstruktur, förvärvsbehov och långsiktiga finansieringsbehov.

Strategin presenteras i samband med kvartalsrapporten vid webbsänd telefonkonferens idag kl.10.00 : +46 (0)8 5199 9358 eller +44 (0)20 3194 0547.

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0) 70 35 89155

Per Nilsson, CFO
Email: per.nilsson@lindab.com

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 6 523 MSEK år 2013 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2013 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 24 procent, Västeuropa för 27 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.