Lindabs valberedning lämnar förslag om utökad styrelse samt tre nya styrelseledamöter

Lindabs valberedning föreslår att årsstämman 2012 beslutar att utöka styrelsen till att omfatta åtta styrelseledamöter (tidigare sju). Styrelseledamöterna Anders C Karlsson och Annette Sadolin har avböjt omval.

Valberedningen föreslår omval av styrelsens ordförande Ulf Gundemark samt styrelseledamöterna Sonat Burman-Olsson, Erik Eberhardson, Per Frankling och Stig Karlsson.

Valberedningen föreslår vidare nyval av ledamöterna Stefan Charette, Birgit Nørgaard och Jens Wikstedt.

Stefan Charette, född 1972, är VD i investmentbolaget Creades AB. Han har tidigare varit VD i Investment AB Öresund, AB Custos och Brokk Group. Stefan Charette är styrelseordförande i Athanase Capital Partners AB, Concentric AB och NOTE AB samt styrelseledamot i Bilia AB, Creades AB, Haldex AB och Transcom S.A.

Birgit Nørgaard, född 1958, var under åren 2006 - 2010 VD i teknikkonsultföretaget Grontmij, Carl Bro A/S samt COO i Grontmij N.V. Under åren 2003-2006 var hon VD inom Carl Bro Group A/S. Hon har även erfarenhet som Vice President i TDC Mobile International samt som Executive Vice President i Danisco Distillers. Birgit Nørgaard är styrelseordförande i StockRate Invest och NNE Pharmaplan A/S, samt styrelseledamot i bl a Danish Growth Capital, DSV A/S och Sonion A/S.

Jens Wikstedt, född 1958, är sedan 2011 Senior Vice President, Global Customer Solutions, Schneider Electric Buildings AB där han varit anställd sedan 2005. Dessförinnan var han verkställande direktör för Building Automation, i TAC A/S. Under åren 1992 - 2000 innehade han olika ledande positioner på Sydkraft AB (numera EON).

Valberedningens förslag och motiverade yttrande finns tillgängliga på hemsidan www.lindabgroup.com

Carl-Gustav Nilsson, chefsjurist
Email: carlgustav.nilsson@lindab.com

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.