Lindab International AB :Lindab förvärvar franska ventilationsdistributören Froid Partn'Air

Lindab har ingått avtal att förvärva det franska företaget Froid Partn'Air, vars verksamhet omfattar distribution av ventilations- och inneklimatprodukter i regionen kring Marseille i Frankrike. Förvärvet stärker Lindabs närvaro och distribution i detta område sombefolkningsmässigt är Frankrikes tredje största. Omsättningen uppgår till cirka 13 MSEK årligen och företaget har 5 anställda.

Lindabs VD och koncernchef, Anders Berg, kommenterar:

"Vår distributionsmodell med egna filialer ger oss konkurrensfördelar i form av täta kundrelationer och unik kunskap om kundens behov. Det här förvärvet stärker vår geografiska marknadsnärvaro i ett viktigt område lokalt i Frankrike."

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0) 70 35 89155

Linda Kjellgren, tillförordnad CFO
Email: linda.kjellgren@lindab.com

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 003 MSEK år 2014 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 600 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2014 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 21 procent, Västeuropa för 30 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.