Valberedningen i Lindab International AB (publ) föreslår Peter Nilsson som ny styrelseordförande

Med anledning av att Kjell Nilsson har förklarat att han inte står till förfogande för omval som styrelseordförande har valberedningen arbetat intensivt med att rekrytera en ny styrelseordförande. Valberedningen föreslår därför Peter Nilsson som ny styrelseordförande i Lindab International AB.

Peter Nilsson, född 1962, har sedan 2004 varit Senior Industrial Advisor inom EQT-sfären och har därvid innehaft en rad olika positioner och förtroendeuppdrag för olika EQT-bolag. Peter var bl a koncerncef för Duni under åren 2004-2007 och koncernchef för Sanitec under åren 2010-2015. Vidare har han varit styrelseordförande i Duni AB, Securitas Direct AB och Sanitec Holdings Oy. För närvarande är Peter styrelseordförande i Eton AB samt styrelseledamot i Evidensia AB. Peter har vidare under åren 1987-2003 innehaft olika chefspositioner inom Swedish Match koncernen. Peter är även styrelseledamot i Cramo Oyj. Peter har studerat vid Handelshögskolan i Stockholm. Han innehar inga aktier i Lindab och är att anse som oberoende i förhållande till bolaget och större aktieägare.

- Det är med glädje valberedningen med kort varsel kan föreslå Peter Nilsson som ny styrelseordförande i Lindab. Peter har omfattande industriell erfarenhet och vi är övertygande om att han är rätt person att leda styrelsearbetet i Lindab, säger valberedningens ordförande Peter Rönström.

Det noteras att aktieägare representerande ca 47,1% av bolagets aktier har förklarat sig stå bakom valberedningens förslag vid bolagets årsstämma den 3 maj 2016.

Per Frankling har reserverat sig mot valberedningens beslut avseende förslaget till styrelse. - Vi är positiva till Peter Nilssons lämplighet som ordförande men i och med att vi fortsatt har uppfattningen att det är viktigt för bolaget att styrelsen har representation från bolagets största ägare som ägaren önskat, så kan vi inte ställa oss bakom förslaget, säger Per Frankling.

I övrigt överenstämmer valberedningens förslag med de förslag som framgår av den tidigare publicerade kallelsen till årsstämman.

Informationen är sådan som Lindab International AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 april 2016 klockan 07:40 (CET).

Kontakt:

Peter Rönström, valberedningens ordförande
Email: peter.ronstrom@lannebofonder.se

Lindab - ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 589 MSEK år 2015 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2015 stod den nordiska marknaden för 44 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 19 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com.