Lindab International AB (publ): Nästa steg i verkställandet av vår strategi

Lindab har som ambition att skapa ledande lösningar för framtidens byggnader. Vi utvecklar och utformar innovativa, energieffektiva produkter och lösningar som är enkla att använda. Vi strävar efter att erbjuda hög tillgänglighet och leveranser i världsklass. Vi är kort sagt beslutna om att vara en positiv kraft som gör skillnad för våra kunder och övriga intressenter - varenda dag.
För att ytterligare förstärka vår handlingskraft skapar vi nu funktionen "Energy and Climate Solutions" som ska hantera den övergripande utvidgningen av Lindabs produkt- och lösningsutveckling - inte bara vad gäller försäljning och marknadsföring utan även för att gå vidare med utvecklingen av den digitala värdekedjan.

Det är med största nöje Lindab kan meddela att vi har rekryterat Olof Christensson, som har utsetts till att leda Lindabs nya funktion "Energy and Climate Solutions". Detta innebär att Olof också kommer att ingå i Lindabs ledningsgrupp med titeln Executive vice President  Energy and Climate Solutions. Olof har senast arbetat som President Engineering Services på Semcon i Göteborg.

Samtidigt kommer ytterligare uppmärksamhet att ägnas åt den långsiktiga utvecklingen av Lindabs produkter och lösningar med målet att stärka Lindabs FoU-kapacitet inför framtida utmaningar.

Denna funktion kommer att ledas av Bengt Andersson som för närvarande är Lindab-koncernens produkt- och marknadsdirektör. Bengts nya funktion innebär att han blir kvar i Lindabs ledningsgrupp med titeln Executive vice President and Chief Technical Officer.

- Vi är övertygade om att Lindab är på rätt väg mot att optimera företagets nuvarande förmågor och samtidigt inta den perfekta positionen för att gå en mycket spännande framtid till mötes, säger Anders Berg, VD och koncernchef för Lindab Group.

Denna organisatoriska förändring kommer inte att påverka strukturen för Lindabs ekonomiska rapportering.

Organisationsförändringen kommer att träda i kraft snarast möjligt och vara fullt genomförd i början av hösten detta år.

Anders Berg, VD och koncernchef
E-post: anders.berg@lindab.com

Fredrik Liedholm, chefsjurist, M&A- och HR-direktör
E-post: fredrik.liedholm@lindab.com

Lindab i korthet:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad. Sammantaget ger detta ett större värde för kunderna.

Koncernen omsatte 7 849 MSEK år 2016 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Cirka 80 procent av Lindabs försäljning används till nybyggnation och renovering inom yrkesbyggnader och 20 procent till nybyggnation och renovering inom bostadssektorn. 2016 stod Norden för 47 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa plus andra f.d. Sovjetrepubliker) för 17 procent och Övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB.