Lindab International AB (publ): Lindabs rapport för första kvartalet 2017

• Nettoomsättningen ökade med 6 procent till 1 858 MSEK (1 752), varav organisk tillväxt uppgick till 4 procent.
  • Rörelseresultatet ökade med 13 procent till 79 MSEK (70), exklusive engångsposter* om -1 MSEK (-2). Rörelseresultatet ökade till 78 MSEK (68).
  • Rörelsemarginalen, exklusive engångsposter, ökade till 4,3 procent (4,0).
  • Periodens resultat ökade med 31 procent till 42 MSEK (32).
  • Resultat per aktie ökade till 0,55 SEK (0,42).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -40 MSEK (-79).
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 0,4 (0,5) vid periodens utgång.

*Se Avstämningar, sid 14.

Lindabs VD och koncernchef, Anders Berg, kommenterar:

"För 14:e kvartalet i rad ökade Lindab sin försäljning jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Products & Solutions utvecklas fortsatt positivt med en organisk tillväxt om 10 procent samtidigt som Building Systems hade ett svagt kvartal med negativ försäljningsutveckling. Trots det svaga resultatet inom Building Systems ökade koncernens rörelseresultat med 13 procent och resultat per aktie ökade med 31 procent till 0,55 SEK.

Products & Solutions inledde 2017 med ett bra kvartal. Nettoomsättningen ökade med 11 procent och rörelseresultatet ökade med över 50 procent, vilket resulterade i en rörelsemarginal på 6,9 procent (5,0). Det är det bästa första kvartalet för Products & Solutions sedan högkonjunkturen 2008. Products & Solutions fortsätter att utvecklas enligt vår strategiska plan, med god försäljningstillväxt och ökad vinstmarginal. Högst organisk tillväxt hade Irland och Ungern. De två största marknaderna, Sverige och Danmark, hade fortsatt bra tillväxt.

Building Systems hade som väntat ett svagt första kvartal. Nettoomsättningen minskade med 27 procent och rörelseresultatet var negativt. Det svaga resultatet förklaras främst av låga leveransvolymer men också högre stålpriser som pressade marginalen. Den genomlysning av verksamheten som genomförts, med efterföljande aktivitetsprogram och åtgärder, börjar få effekt.

Under kvartalet deltog Lindab på ISH-mässan i Frankfurt, Tyskland. Där lanserade vi ett antal nyheter till marknaden med ett mycket bra genomslag. Vi förevisade Lindab Connect, en molnbaserad lösning för att styra och optimera ventilationen i fastigheter baserat på Lindabs kompletta ventilationssystem.

Vi summerar första kvartalet med fortsatt bra utveckling för Products & Solutions men svagt resultat inom Building Systems. Vi fortsätter att exekvera på vår strategi och de aktiviteter som är planerade för 2017."

__________________

Denna information är sådan information som Lindab International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 9 maj 2017 klockan 13:00 (CET).

Kontakt:

Anders Berg, VD och koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com

Kristian Ackeby, ekonomi- och finansdirektör
Email : kristian.ackeby@lindab.com
Mobil : +46 (0)70 33 85069

Kort om Lindab:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 849 MSEK år 2016 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda.Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2016 stod Norden för 47 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 17 procent och Övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB.