Lindabs Building Systems erhåller order för leverans av byggnader för träförädling i Kaliningrad (Ryssland)

Lindabs division Building Systems har erhållit en order värd cirka 57 mkr för leverans av Astron® byggnader till industriområdet TPK Golubievskij i Kaliningrad.

Komplexet består av 12 separata byggnader med en total yta om 56,000 m². Lagerbyggnaderna kommer att uppföras med AZM1 stommar och produktionsenheterna med skräddarsydda stommar med mellanliggande pelare (SSB). Kontorsdelen inryms i ett flervåningshus (MSB). Alla tak- och väggytor bekläds med Astron® LPA- och LPR paneler.

Leveranserna påbörjas i slutet av 2016. Byggnationen planeras att slutföras inom 12 månader därefter.

Lindabs VD och koncernchef Anders Berg kommenterar:

"Vårt långsiktiga engagemang i Ryssland och CIS kvarstår och vi gläds åt ett attraktivt kunderbjudande, trots den ansträngda marknadssituationen. Lindab vinner framgång på marknaden med personligt engagemang och skräddarsydda lösningar. Vår drivkraft att utveckla innovativa och flexibla byggnadslösningar ger våra kunder konkurrensfördelar trots det rådande marknadsläget, vilket värderas högt."

Informationen är sådan som Lindab International AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 februari 2016 klockan 07:40 (CET).

Anders Berg, VD och koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com

Fredrik Liedholm, chefsjurist, M&A- och HR direktör
Email: fredrik.liedholm@lindab.com

Lindab - ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 589 MSEK år 2015 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2015 stod den nordiska marknaden för 44 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 19 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com.