03 jul 2024 16:54

03 jul 2024 16:54

Lindab har blivit utvald att leverera ventilationsutrustning till ett barriärsystem för att skydda Venedig från översvämning

MOSE är ett barriärsystem för att skydda Venedig från förhöjda vattennivåer. Lindab levererar ventilationssystemet till barriären "Bocca di Lido Treporti".

MOSE, som skyddar Venedig och lagunen från översvämning, befinner sig i en avancerad konstruktionsfas. Detta högteknologiska projekt är en viktig del av räddningsplanen både fysiskt och miljömässigt för hela lagunen. De komplexa åtgärderna för att skydda lagunen genomförs av Consorzio Venezia Nuova på uppdrag av den italienska staten.

Lindab har blivit utvald att leverera speciella brandsäkra ventilationskanaler och komponenter i rostfritt stål. Ordervärdet överstiger 10 miljoner kronor och leveranserna kommer att ske i två omgångar. Den första och största delen kommer att levereras före slutet på första kvartalet 2012. Nästa fas kommer att levereras när undervattensbarriären blivit färdig, beräknad till början av september 2012.

Lindabs affärsområdeschef, Nils-Johan Andersson, kommenterar:

"Vi är väldigt glada att ha blivit utvalda som leverantör till detta fascinerande projekt. Ventilation representerar bara en liten del, men varje detalj måste hålla allra högsta standard. Lindab har stor erfarenhet av komplexa projekt och vi kunde visa vårt kunnande både vad gäller att optimera ventilationssystemet samt att bidra till genomförandet av rigorösa brandtest."

Nils-Johan Andersson, Affärsområdeschef Ventilation

Email : nils-johan.andersson@lindab.com

Mobile:+46 (0)70 668 5075

Mer information om MOSE-projektet:

Detta högteknologiska projekt är en viktig del av räddningsplanen för hela lagunen och skyddar både det historiska-arkitektoniska Venedig och lagunens ekosystem, samtidigt som det integrerar översvämningsskydd med lagunens återanpassning.
Moses rörliga portar är ämnade att skydda lagunen från förhöjda vattennivåer, inklusive extrema flöden som är ett fenomen blivit allt vanligare och intensivare under de senaste decennierna på grund av den förändrade relationen mellan vatten och jord i lagunen.

Dammarna bildas genom rader av mobila portar. Dessa är strukturer oberoende av varandra, bestående av metallboxar fästa i ytterhöljet med två "gångjärn". Vid normala vattenstånd, vilar portarna på botten, fyllda med vatten, helt osynliga och utan att påverka det grundläggande utbytet av vatten mellan havet och lagunen. Vid fara för översvämning förs komprimerad luft in i boxarna och vattnet drivs ut. Grindarna höjs då upp till ytan och blockerar inflödet av vatten i lagunen och stannar uppe hela tiden högt vattenstånd råder.

Källa: Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti - Magistrato alla Acque di Venezia - tramite il suo concessionario Consorzio Venezia Nuova.

Se även :

Koncernen omsatte 6 527 MSEK år 2010 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2010 stod den nordiska marknaden för 45 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 22 procent, Västeuropa för 29 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.