Lindab International AB :Lindabs rapport för tredje kvartalet 2014

Tredje kvartalet 2014

• Försäljningsintäkterna ökade med 9 procent till 1 904 MSEK (1 753), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 5 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades till 210 MSEK (195), exklusive engångsposter om -5 MSEK (-30).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 11,0 procent (11,1).
  • Resultat efter skatt förbättrades till 145 MSEK (101).
  • Resultat per aktie förbättrades till 1,90 SEK (1,32).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 153 MSEK (136).
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 0,6 (0,7) vid kvartalets utgång.
    Ny strategi och nya finansiella mål presenteras i samband med kvartalsrapporten.

Januari - september 2014

• Försäljningsintäkterna ökade med 9 procent till 5 167 MSEK (4 737), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 6 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades till 395 MSEK (340), exklusive engångsposter om -9 MSEK (-42).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, förbättrades till 7,6 procent (7,2).
  • Resultat efter skatt förbättrades till 241 MSEK (134).
  • Resultat per aktie förbättrades till 3,16 SEK (1,76).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till15 MSEK (165).

Lindabs VD och koncernchef, Anders Berg, kommenterar:

"Vi fortsätter att bygga på Lindabs goda fundament och ser att våra ansträngningar ger resultat. Huvudparten av vår verksamhet, Products & Solutions, visar en mycket bra försäljningsutveckling i alla våra regioner. Med en försäljningsökning på 11 procent i tredje kvartalet tillsammans med en klart förbättrad rörelsemarginal är vi på rätt väg med lönsam tillväxt. Under september nådde vi historiskt höga försäljningsnivåer i Sverige, Norge och Frankrike. Samtidigt har vi även genom ett fokuserat arbete lyckats minska antalet arbetsolyckor och har en fortsatt positiv trend i detta arbete. Detta är naturligtvis något som vi gläds åt och som visar på styrkan i organisationen.

Trots osäkerheterna i vår omvärld med ovissa marknadsutsikter i exempelvis Ryssland och Vitryssland, har vår division Building Systems, med projektförsäljning av kapitalintensiva byggnadslösningar, lyckats leverera ett resultat med en rörelsemarginal om nära 13 procent.

Det finns alltid möjligheter att utveckla våra affärer, särskilt på marknader där vi idag inte har en ledande position och där vi kan öka våra marknadsandelar. Detta har vi visat i flera fall, såsom i Frankrike för Products & Solutions, samt nu också, mycket glädjande, i Tyskland och Italien. Detta tar vi fasta på framöver, och med de positiva effekter som vår nya, plattare organisationsstruktur skapat är det dags att ta ytterligare ett steg framåt. Redan nu arbetar vi intensivt med att verkställa de första stegen i vår nya strategi. Strategin bygger på våra styrkor och visar vägen till att bli en starkare aktör på en större spelplan.

I samband med detta har vi också uppdaterat våra finansiella mål som är utmanande, men realistiska."

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0) 70 35 89155

Per Nilsson, CFO
Email: per.nilsson@lindab.com

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 6 523 MSEK år 2013 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2013 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 24 procent, Västeuropa för 27 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.