Lindab förvärvar majoriteten av Centrum Klima S.A. och kommer att lämna offentligt erbjudande att förvärva resterande aktier. Transaktionen finansieras delvis genom försäljning av egna aktier.

Lindab meddelar att bolaget kommit överens med huvudägarna i Centrum Klima. S.A., en ledande polsk tillverkare och distributör av ventilations- och inneklimatssystem, att förvärva 51,8 procent av aktierna. Överenskommelsen gäller förvärv av aktier till ett pris av 14,5 PLN per aktie, vilket motsvarar en premie på 26,3 procent jämfört med snittkursen de senaste tre månaderna (räknat från 26 april) eller 29,3 procent jämfört med stängningskurs i dag, 27 april 2012. Transaktionen planeras att undertecknas och slutföras den 30 april 2012 och kommer delvis att finansieras genom försäljning av egna aktier. I samband med detta förvärv, kommer Lindab den 2 maj 2012 att lämna ett offentligt erbjudande att förvärva resterande aktier, till samma pris, 14,5 PLN per aktie.

• Centrum Klima är baserat i Warszawa och noterat på Warszawa-börsen. Företaget har cirka 200 anställda och omsatte 93 M PLN (ca 205 MSEK) med ett rörelseresultat om 10 M PLN (ca 23 MSEK) under helåret 2011. Cirka 65 procent av försäljningen genereras från den polska marknaden och resterande del från export, huvudsakligen till Europa.

• Lindab har gjort en överenskommelse om villkoren för transaktionen med aktieägare som kontrollerar 51,8 procent av aktierna. Transaktionen kommer att ske genom indirekt förvärv av 51,8 procent ägarandel i Centrum Klima. Parternas avsikt är att underteckna aktieöverlåtelseavtal och slutföra transaktionen den 30 april 2012.

• I samband med detta förvärv, kommer Lindab den 2 maj att lämna ett offentligt erbjudande att förvärva resterande aktier, till samma pris, 14,5 PLN per aktie. Acceptfristen i erbjudandet förväntas löpa till slutet av juni.

• Transaktionen kommer delvis att finansieras genom försäljning av egna aktier på NASDAQ OMX Stockholm till ett pris i enlighet med mandat från årsstämman 2011, samt delvis genom existerande kreditavtal.

• Transaktionskostnaderna beräknas uppgå till 6-8 MSEK och kommer att belasta andra kvartalet som engångskostnader.

• Förvärvet kräver inte konkurrensmyndigheters tillstånd.

Lindabs VD och koncernchef David Brodetsky kommenterar: "Förvärvet passar vår strategi perfekt. Det förstärker våra styrkor såsom vår position inom kanalsystem och stärker vår distribution, samtidigt som det kommer generera betydande synergier."

Nils-Johan Andersson, affärsområdeschef Lindab Ventilation, tillägger: " Centrum Klima är marknadsledande i Polen, den största och mest attraktiva marknaden i Östeuropa med god marknadstillväxt. Centrum Klima är ett mycket välskött bolag med stabil tillväxt runt 15 procent årligen de senaste sex åren och en genomsnittlig rörelsemarginal runt 10 procent, även under lågkonjunkturen. Vi är väldigt nöjda med att kunna kombinera våra styrkor och inte minst att behålla den starka ledningen i Centrum Klima, som kommer att ha stor betydelse för genomförandet av vår strategi framöver."

En telefonkonferens kommer att hållas på måndag 30 april, kl.09.00 med koncernchef David Brodetsky, CFO Per Nilsson och affärsområdeschef Nils-Johan Andersson.

Telefonnummer för att delta i konferensen:

UK: +44 (0)1452 555 566

SWE: +46 (0)8 503 36 434

Conference ID:7682 2291

Nils-Johan Andersson, Affärsområdeschef Ventilation
Email: nils-johan.andersson@lindab.com
Mobile:+46 (0)70 668 5075

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.