Lindab International AB: Euroconstructs prognosticerar svagare efterfrågan 2013 innan långsam återhämtning påbörjas 2014

Euroconstructs prognosrapport som släpptes den 12 december förutspår att den europeiska byggmarknaden (bostäder och yrkesbyggnader) kommer att ha minskat med 3,8 procent för 2012 (jämfört med minskning om 1,5% i tidigare prognos), samt att den fortsätter att minska med 1,3 procent under 2013 (jämfört med 0,7% ökning i tidigare prognos). En långsam återhämtning förväntas börja 2014.

Lindabs VD och koncernchef David Brodetsky, kommenterar:

"Med hänsyn till det makrokekonomiska klimatet och nedgång av byggnadsstarter är det inte förvånande att Euroconstruct har reviderat ner sina prognoser. Tidigare Euroconstructprognoser har på senare år dock varit sena med att återspegla förändringar och ovissa markandsförhållanden samt saknar precision vad gäller att förutspå efterfrågan på Lindabs marknader.

Lindab har sett vikande efterfrågan under 2012 vilket har accelererat i senare delen av tredje kvartalet och fortsatt in i fjärde kvartalet. Lindabs försäljning under fjärde kvartalet kommer också att påverkas av det hårda vinterväder som råder på flera marknader under december. Framförallt drabbar detta affärsområde Building Components. För 2013 förväntar vi oss en svag inledning på året med hänsyn till rådande marknadssituation.

Vår rörelsemarginal har stadigt förbättrats under de senaste kvartalen, främst tack vare våra kostnads- och effektiviseringsåtgärder. Mot bakgrund av de svåra marknadsförhållandena kommer detta fokus att fortsätta parallellt med satsningar på utvalda säljaktiviteter för att skydda och vinna marknadsandelar."

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.