Lindab International AB : Årsstämma i Lindab 2014

Lindab International AB (publ) har den 29 april 2014 avhållit årsstämma i Lindab Arena, Ängelholms kommun. Närvarande vid stämman var cirka 210 personer.

Beslut

I samtliga ärenden beslutade stämman i enlighet med förslag i kallelsen. I det följande redogörs för de viktigaste besluten.

Val av styrelse

Stämman följde valberedningens förslag och beslutade om omval av ledamöterna Sonat Burman-Olsson, Stefan Charette, Erik Eberhardson, Kjell Nilsson, Birgit Nørgaard samt nyval av Hans Porat som styrelseledamot. Stämman beslutade vidare om omval av Kjell Nilsson till styrelsens ordförande.

Val av revisorer

Stämman beslutade välja registrerade revisionsbolaget Deloitte AB som bolagets revisor för tiden fram till utgången av nästa årsstämma.

Fastställande m m

Stämman fastställde bolagets och koncernens resultat- och balansräkningar samt beviljade styrelseledamöterna och vd ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2013.

Stämman beslutade att utdelning för verksamhetsåret 2013 ej skall lämnas.

Bemyndigande att förvärva och överlåta egna aktier

Stämman bemyndigade styrelsen att intill nästa årsstämma besluta om förvärv av egna aktier. Dock skall bolagets innehav vid var tid ej överstiga tio procent av samtliga aktier i bolaget. Vidare beslutade stämman att bemyndiga styrelsen att besluta om överlåtelse av egna aktier. Överlåtelse får vid varje tillfälle ske av hela antalet egna aktier.

Arvode till styrelse och revisor

Stämman beslutade oförändrat styrelsearvode innebärande ett totalt styrelsearvode om 2 200 000 kr. Stämman beslutade vidare att arvode åt revisorerna skall utgå enligt avtal med bolaget.

Valberedning

Stämman beslutade om en valberedningsprocedur innebärande bl a att de tre största aktieägarna skall erbjudas utse en ledamot vardera i valberedningen. Styrelsens ordförande skall ingå i valberedningen.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman fastställde riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Kjell Nilsson, styrelseordförande
Email: kjell.nilsson@lindab.com
Mobil: +46 (0)70 2600121

Carl-Gustav Nilsson, chefsjurist
Email: carlgustav.nilsson@lindab.com

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 6 523 MSEK år 2013 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2013 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 24 procent, Västeuropa för 27 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.