03 jul 2024 16:54

03 jul 2024 16:54

Lindab aviserar kompletterande och omformulerade finansiella mål

Mot bakgrund av det rådande ekonomiska klimatet kompletterar Lindab lönsamhetsmålet med ett kortsiktigt mål och formulerar om tillväxtmålet.

Lindabs omformulerade finansiella mål:

• Lönsamhetsmål: Det långsiktiga rörelsemarginalmålet (EBIT) om 14 procent kvarstår, men på kortare sikt är Lindabs mål att uppnå en rörelsemarginal om minst 10 procent.

• Tillväxtmål: den årliga organiska tillväxten skall överstiga relevant byggmarknadstillväxt med 2 till 4 procentenheter.

VD och koncernchef David Brodetsky kommenterar:

"Det långsiktiga rörelsemarginalmålet om 14 procent är fortfarande uppnåeligt under goda ekonomiska förutsättningar, men det krävs volymåterhämtning för att nå den nivån, vilket troligtvis kommer att ta några år. Under rådande marknadsförhållanden är målet att anpassa kostnadsbasen och optimera verksamheten för att uppnå en rörelsemarginal om minst 10 procent (EBIT) inom ett kortare tidsspann. Åtgärder för att stödja en årstakt på den nivån före slutet på 2013 lanseras nu, inklusive de som kommuniceras separat idag.

Formuleringen av det föregående tillväxtmålet utgick från ett antagande om en flerårig cyklisk återhämtning. Mot bakgrund av osäkerheten om den ekonomiska utvecklingen har detta mål nu formulerats om. Lindab har utvecklats starkare än marknaden och vi förväntar oss att detta kommer att fortsätta med stöd av miljötrender samt starka försäljningsaktiviteter. Det nya organiska tillväxtmålet om två till fyra procentenheter över relevant byggmarknadstillväxt representerar därför ett realistiskt mål."

Koncernen omsatte 6 527 MSEK år 2010 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2010 stod den nordiska marknaden för 45 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 22 procent, Västeuropa för 29 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.