03 jul 2024 15:12

03 jul 2024 15:12

Årsstämma i Lindab 2011

Lindab International AB (publ) har den 11 maj 2011 avhållit årsstämma i Lindab Arena, Ängelholms kommun. Närvarande vid stämman var cirka 270 aktieägare.

Verkställande direktörens anförande

Under punkten VD:s redogörelse för verksamhetsåret 2010 pratade Lindabs VD och koncernchef David Brodetsky under temat "I rätt riktning".

"De första stegen i återhämtningen för Lindab syntes under 2010," sa David Brodetsky. "Vinstmarginalen ökade från 4,3 procent 2009 till 5,3 procent under 2010 och det var tillfredsställande att alla tre affärsområdena bidrog till vinstökningen."

"Under lågkonjunkturen vidtog vi ett antal åtgärder för att kunna dra full nytta av den ekonomiska återhämtning som förväntas de kommande åren. Vi konsoliderade produktionen i våra kärnmarknader och investerade i tillväxtmarknader, främst i Ryssland där vi nyligen beslutade att bygga ut produktionsenheten i Yaroslavl."

"Entusiasmen inom Lindab är stark och med vår solida grund och många spännande pågående initiativ kommer Lindabkoncernen att utvecklas starkare framöver i takt med att byggsektorn stärks."

"2011 har börjat bättre än 2010. Under första kvartalet ökade försäljningen 19 procent jämfört med 2010. Det var tredje kvartalet i rad med ökad försäljning och fjärde kvartalet i rad som rörelsemarginalen förbättrades."

"Vi är övertygade om att 2011 kommer att vara ännu ett steg i rätt riktning för Lindab."

Beslut

I samtliga föreslagna ärenden beslutade stämman i enlighet med styrelsens förslag. I det följande redogörs för de viktigaste beslutens huvudsakliga innehåll.

Utdelning

Stämman beslutade att utdelning för verksamhetsåret 2010 skall lämnas med 1,00 krona per aktie. Som avstämningsdag för utdelning fastställdes måndagen den 16 maj 2011 och utdelning beräknas komma att ske från Euroclear Sweden AB torsdagen den 19 maj 2011.

Val av styrelse

Stämman följde valberedningens förslag och beslutade om nyval av Ulf Gundemark till styrelsens ordförande. Vidare beslutades om nyval av Sonat Burman-Olsson som styrelseledamot samt omval av styrelseledamöterna Erik Eberhardson, Per Frankling, Anders C. Karlsson, Stig Karlsson och Annette Sadolin.

Prestationsbaserat aktiesparprogram (LTIP 2011)

Stämman beslutade att införa ett prestationsbaserat aktiesparprogram där både aktieägande och långsiktig värdetillväxt i Lindab premieras. Cirka 95 ledande befattningshavare och nyckelpersoner i koncernen kommer att erbjudas att deltaga i LTIP 2011. Programmet innebär att deltagarna individuellt förvärvar aktier till marknadspris, vilket under vissa förutsättningar berättigar deltagarna till vederlagsfritt erhållande av aktier i Lindab. Utfallet av aktiesparprogrammet är relaterat till bolagets resultat och tillväxt. Löptiden är cirka tre år.

Film av VDs anförande kommer att finnas tillgänglig på www.lindabgroup.com under Investor Relations, Bolagsstyrning, Bolagsstämma.

Carl-Gustav Nilsson, chefsjurist
Email: carlgustav.nilsson@lindab.com

Koncernen omsatte 6 527 MSEK år 2010 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2010 stod den nordiska marknaden för 45 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 22 procent, Västeuropa för 29 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. De största ägarna är Ratos, Sjätte AP-fonden och Skandia Liv. Se även www.lindabgroup.com