Lindabs har erhållit order om 22 MSEK för industribyggnader i Vitryssland

Lindab har erhållit en order om cirka 22 MSEK från en av de största strumpfabrikanterna i östra Europa, Conte Spa. Ordern omfattar både enplans- och flerplansbyggnader och blir en tillbyggnad till en byggnad som Lindab levererade tidigare i år. Hela byggnadskomplexet ligger i Grodno, Vitryssland, 30 mil från Minsk. Ordern kommer att vara färdiglevererad under våren 2013.

Hans Berger, affärsområdeschef för Lindab Building Systems, kommenterade:
"Vitryssland är fortsatt en mycket god marknad för våra byggsystem, vilket är särskilt glädjande med tanke på det rådande marknadsklimatet i stora delar av Europa. Lindabs kapacitet att leverera komplexa, stora byggnader med mycket kort ledtid ger oss klara konkurrensfördelar jämfört med lokala aktörer."

Hans Berger, affärsområdeschef, Building Systems
Email: hans.berger@lindab.com
Mobil: +352 621 229 341

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.