03 jul 2024 15:03

03 jul 2024 15:03

Lindabs rapport för fjärde kvartalet och helåret 2010

Lindabs försäljningsintäkter uppgick till 1 697 MSEK (1 602) och rörelseresultatet justerat för engångsposter uppgick till 75 MSEK (34) under fjärde kvartalet. Utvecklingen för fjärde kvartalet har påverkats starkt av en hård och tidig vinter. En nedskrivning av goodwill om 110 MSEK har gjorts för verksamheten i USA. Med hänsyn till antaganden om marknadsutvecklingen bedömer Lindab att det inte är troligt att företaget kommer att uppnå det organiska tillväxtmålet om 8 procent för 2011.

Oktober - december 2010

• Försäljningsintäkterna ökade med 6 procent till 1 697 MSEK (1 602), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 12 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 121 procent till 75 MSEK (34), exklusive engångsposter om -110 MSEK (0).
  • Nedskrivning av goodwill med 110 MSEK avseende Ventilations verksamhet i USA.
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 4,4 procent (2,1).
  • Resultat efter skatt uppgick till -86 MSEK (5).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,14 SEK (0,07).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 324 MSEK (245).

Januari - december 2010

• Försäljningsintäkterna minskade med 7 procent till 6 527 MSEK (7 019), justerat för valuta och struktur uppgick minskningen till 1 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 347 MSEK (301), exklusive engångsposter om -63 MSEK (-47).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 5,3 procent (4,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 27 MSEK (34).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,36 SEK (0,45).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 391 MSEK (719).
  • Avtal om försäljning och återhyra av fastighet under januari 2010 frigjorde kassaflöde om 285 MSEK, med en reavinst om 73 MSEK.
  • Förvärv av finska ventilationsföretaget IVK-Tuote Oy.
  • Förslag till utdelning 1,00 SEK (0).

Lindabs VD och koncernchef, David Brodetsky kommenterar:

"Marknadstrenderna var skiftande i det fjärde kvartalet. Affärsområde Ventilations marknader var fortsatt svaga men stabila. Affärsområde Building Components hade en bra början på kvartalet men aktivitetsnivån föll kraftigt när vintervädret gjorde sitt antågande extra tidigt 2010, redan i mitten av november. Affärsområde Building Systems goda utveckling fortsatte till följd av en förbättrad orderingång i Ryssland tidigare under sommaren. Överlag var kvartalet en besvikelse, främst på grund av den tidiga och hårda vintern som huvudsakligen påverkade Building Components.

Nedskrivningen av goodwill med 110 MSEK avser affärsområde Ventilations verksamhet i USA. I linje med den nya strategin med ett ökat fokus på Europa har beräkningen för 2010 genomförts för USA som en fristående enhet istället för att inkluderas i affärsområdet. Den allokerade goodwillen har därmed inte kunnat försvaras. I övrigt föreligger inga nedskrivningsbehov.

Fokus internt ligger fortfarande på att genomföra den nya strategin och tillhörande initiativ. Detta säkerställer att Lindab är väl positionerat för att dra stor fördel när återhämtningen tar fart.

Början av återhämtningen för den europeiska byggmarknaden förväntas emellertid att bli långsam. Olika marknadsindikatorer, inklusive nyutgivna prognoser från byggprognosorganisationen Euroconstruct, pekar på ett fortsatt utmanade marknadsläge under 2011 med mycket låg tillväxt. Om Euroconstructs prognoser anpassas till Lindabs geografiska mix, segmentexponering och sencykliska natur, kommer Lindabs underliggande marknadstillväxt att uppgå till endast 1 procent för 2011. Vi förväntar oss en bättre utveckling för Lindab än för byggmarknaden överlag, men baserat på denna externa information är det inte troligt att vi kommer att uppnå vårt organiska tillväxtmål om 8 procent för 2011."

En webbsänd telefonkonferens kommer att äga rum idag kl.10.00 (CET). Rapporten kommer att presenteras av David Brodetsky, CEO, och Nils Johan Andersson, CFO.

För att delta i telefonkonferensen, ring in på +46 (0)8 5352 6439 några minuter före start. Alternativt, ring tel. +44 (0)20 7138 0826.

Bilder till telefonkonferensen kommer att finnas tillgängliga på http://www.lindabgroup.com/Swedish/ir/presentationer/Pages/default.aspx
En inspelning av konferensen kommer även finnas tillgänglig på samma sida.

Intervju med koncernchefen och CFO finns också tillgänglig i Flash-format på koncernens hemsida.

Nils-Johan Andersson, CFO
Email:nils-johan.andersson@lindab.com
Mobil:+46 (0)70 668 5075

Koncernen omsatte 6 527 MSEK år 2010 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2010 stod den nordiska marknaden för 45 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 22 procent, Västeuropa för 29 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. De största ägarna är Ratos, Sjätte AP-fonden och Skandia Liv. Se även www.lindabgroup.com