03 jul 2024 17:09

03 jul 2024 17:09

Lindab International AB (publ): Uppdatering av finansiella mål och utdelningspolicy

Styrelsen för Lindab International AB har den 10 december beslutat om uppdatering av nedanstående utdelningspolicy och finansiella mål:

• Utdelningen ska motsvara minst 40 procent av bolagets resultat efter skatt, med hänsyn tagen till bolagets finansiella ställning, förvärvsmöjligheter och långsiktiga finansiella behov.
  • Nettoskulden i relation till EBITDA ska inte överstiga kvoten 3,0 beräknat utifrån 12 månaders genomsnittliga värden.

Det uppdaterade finansiella målet för nettoskuld i relation till EBITDA är i huvudsak en justering för att beakta effekten av IFRS 16.

De finansiella målen för tillväxt och lönsamhet är oförändrade:

• Den årliga försäljningstillväxten ska vara 5-8 procent, som en kombination av organisk och förvärvad tillväxt.
  • Rörelsemarginalen (EBIT) ska i genomsnitt uppgå till 10 procent över en konjunkturcykel, exklusive engångsposter och omstruktureringskostnader.

Ola Ringdahl, VD och koncernchef:
Lindab har under en period successivt stärkt sin finansiella ställning och minskat nettoskulden. Den stärkta balansräkningen ger utrymme till att öka investeringstakten, att aktivt jobba med förvärvsmöjligheter samt att höja målet för utdelning i koncernens utdelningspolicy.

Ola Ringdahl, VD och koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Malin Samuelsson, ekonomi- och finansdirektör
E-post: malin.samuelsson@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 45 46 85

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 9 326 MSEK år 2018 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2018 stod Norden för 45 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa) för 20 procent och Övriga marknader för 2 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB.

Denna information är sådan information som Lindab International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2019-12-10 16:30 CET.