Lindabs kapitalmarknadsdag: Transformation mot ett integrerat företag

Lindab höll igår sin första kapitalmarknadsdag sedan VD och koncernchef Anders Berg tillträdde i mars 2013. Huvudprogrammet för dagen var en djuplodande intervju med Anders Berg samt paneldeltagare från Lindabs ledning som belyste Lindabs strategiska inriktning och hur de nya finansiella målen ska nås.

På morgonen offentliggjordes dessutom ett förvärv och en storsatsning på nytt distributionscenter i Grevie.

Lindabs VD och koncernchef Anders Berg kommenterar:

"De förvärv vi gör är ytterligare steg i genomförandet av vår strategi att bli en komplett ventilationsleverantör. Luftaggregat är en central del i ett ventilationssystem och det är därför viktigt att vi har egen kompetens och kontroll, vilket vi får med IMP Klimas klimatverksamhet.

Satsningen på ett nytt högautomatiserat distributionscenter i Grevie är ett positivt och stort steg i vår strävan att bli ännu effektivare, mer flexibla och framförallt kunna växa med bättre lönsamhet. Detta faller inom vårt fokusområde "Efficient Availability" där vi jobbar intensivt med att förbättra och effektivisera hela flödet från insatsvara till distribution ut till våra kunder. Vi har nyligen berättat om fler aktiviteter på det området, bland annat centralisering av produktion och effektivare processer.

Vi är på en resa mot ett effektivare och mer kundanpassat Lindab, men förändringen kommer inte ske över en natt, det är uthållighet och många små steg som gäller. Vi har redan gjort många förändringar med "Ett Lindab", dvs. en organisation med snabbare beslutsvägar som speglar vår strategiska inriktning.

Att ha egen distribution, utveckling och produktion av kärnprodukter är grundläggande bitar. Vi ska vara snabbfotade och lyhörda för att utveckla kunderbjudanden som alltfler kunder på alltfler marknader vill köpa. Vi har en unik position och ska nyttja den ännu bättre framöver då efterfrågan på energieffektiva lösningar och bra inneklimat blir allt större."

Dagen gästades av Fredrik Reinfeldt som berättade initierat om sina erfarenheter av förändringsarbete där han såg paralleller till Lindabs utmaningar och möjligheter. Moderator Steffo Törnquist ledde intervjuerna med Reinfeldt och Berg med panel, vilket gav upphov till många intressanta diskussioner och inblickar där publiken också gavs möjlighet att ställa frågor.

Eventet hölls på Sjömagasinet i Göteborg och inkluderade besök på Lindabs filial, där Lindabs chef för försäljningsregion Norra Europa, Joakim Lönnberg, berättade mer om Lindabs distribution i Sverige.

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0) 70 35 89155

Linda Kjellgren, tillförordnad CFO
Email: linda.kjellgren@lindab.com

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 003 MSEK år 2014 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 600 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2014 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 21 procent, Västeuropa för 30 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.