Lindabs kapitalmarknadsdag: Målmedveten resa mot högre lönsamhet

Lindabs kapitalmarknadsdag handlade framförallt om genomförandet av strategin och vägen från 6 procent till 10 procents rörelsemarginal (EBIT), vilket är målet för 2014.

VD och koncernchef David Brodetsky kommenterade: "Vårt nuvarande fokus ligger på att genomföra strategin fullt ut. Kortfattat innebär det att vi koncentrerar oss på våra styrkor, försäkrar oss om en välbalanserad geografisk närvaro, samt att vi utnyttjar energieffektiviseringstrenden till vår fördel. Gapet från nuvarande 6 procents rörelsemarginal (EBIT) till de 10 procent som är målet, förväntas fyllas med hjälp av två procent från effektiviseringsåtgärder (inklusive kostnadsbesparingsprogrammet som aviserades i januari 2012) och två procent från fokuserade försäljningsinitiativ.

De tre affärsområdescheferna presenterade nyckelaktiviteterna inom sina områden.

Nils-Johan Andersson, Ventilation, lyfte fram tillväxtområden inom distribution och produktutveckling, projektförsäljning samt det nyligen genomförda förvärvet av polska ventilationsföretaget Centrum Klima. På effektiviseringssidan, framhöll Nils-Johan omstrukturering av underpresterande enheter, överföring av produktion till lågkostnadsregioner, samt konsolidering inom produktionen.

Peter Andsberg, Building Components, sammanfattade de huvudsakliga tillväxtområdena inom sitt affärsområde: Förstärkt produktutbud och fler försäljningskanaler i Norden (inklusive förvärvet av Plannjas sandwichpanelverksamhet), Lindab Center-koncept i CEE och försäljning till bostadssegmentet på västeuropeiska marknader. Effektiviseringsåtgärderna omfattar konsolidering av produktionen i Norden, förbättrad kostnadsstruktur i CEE, optimering av råmaterial samt förbättringar inom de lägst presterande enheterna.

Hans Berger, Building Systems, presenterade följande väsentliga tillväxtaktiviteter för sitt affärsområde: Expansion i Ryssland, tillskott av ett nytt koncept för mindre byggnader, förbättrad täckning av byggentreprenörsnätet samt ett aktiveringsprogram för byggentreprenörer. Vad gäller effektiviseringsåtgärder lyfte Hans fram konsolidering av produktionskapaciteten samt automatisering inom tillverkningsverksamheten.

Hela presentationsmaterialet från dagen finns på hemsidan.

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.