03 jul 2024 16:54

03 jul 2024 16:54

Lindab förvärvar fransk ventilationsdistributör

Lindab har ingått avtal om att förvärva Elia Sarl, en ventilationsdistributör med stark lokal marknadsnärvaro i södra Frankrike.

Företaget har moderna försäljningslokaler i Montpellier, en snabbväxande region inom ventilation i Frankrike och genererar årlig försäljning om cirka 20 MSEK.

VD och koncernchef David Brodetsky kommenterar:
"Detta är ett mindre förvärv som passar vår strategi perfekt.  Det är en framgångsrik verksamhet som kommer att kunna växa ännu snabbare som del av Lindab. Genom att integrera verksamheten i vårt existerande filialnätverk kommer vi att kunna dra nytta av många synergieffekter. Den nya filialen i Montpellier kompletterar vår geografiska täckning i Frankrike som redan tidigare i år förstärkts med försäljningsställen i Bordeaux och Lille. Totalt har vi nu 15 försäljningsställen i Frankrike."

Nils-Johan Andersson, Affärsområdeschef, Ventilation
Email: nils-johan.andersson@lindab.com
Mobil:+46 (0)70 668 5075

Koncernen omsatte 6 527 MSEK år 2010 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2010 stod den nordiska marknaden för 45 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 22 procent, Västeuropa för 29 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.