03 jul 2024 17:09

03 jul 2024 17:09

Lindabs rapport för fjärde kvartalet och helåret 2011

Oktober - december 2011

• Försäljningsintäkterna ökade med 9 procent till 1 855 MSEK (1 697), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 10 procent.
    Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 107 MSEK (75), exklusive engångsposter om -42 MSEK (-110).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 5,8 procent (4,4).
  • Resultat efter skatt uppgick till -5 MSEK (-86).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,07 SEK (-1,14).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 252 MSEK (324).

Januari - december 2011

• Försäljningsintäkterna ökade med 5 procent till 6 878 MSEK (6 527), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 9 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 407 MSEK (347), exklusive engångsposter om -59 MSEK (-63).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 5,9 procent (5,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 91 MSEK (27).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,21 SEK (0,36).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 345 MSEK (391).
  • Förslag till utdelning 1,00 SEK (1,00).

Lindabs VD och koncernchef, David Brodetsky kommenterar:

"Det var överlag ett bra kvartal. Den organiska tillväxten i kvartalet var hög (10 procent) och rörelseresultatet ökade med 43 procent från 75 MSEK till 107 MSEK, exklusive engångskostnader.

Volymtillväxten, som är den huvudsakliga förklaringen till resultatförbättringen, understöddes av god aktivitetsnivå och mild vinter på många marknader. Den nordiska regionen har haft hög tillväxt där Sverige, Danmark och Norge alla presterat mycket väl. I Västeuropa har Lindabs största marknader Storbritannien och Tysklad utvecklats väl. I CEE/CIS har Ryssland och Vitryssland varit särskilt starka.

Trots utmanande ekonomiska förutsättningar har vi tack vare selektiva försäljningsinitiativ ökat våra marknadsandelar i många länder under året. Detta bidrog till den organiska tillväxten om 9 procent för helåret, trots en nästan obefintlig underliggande marknadstillväxt.

Vår verksamhet är sencyklisk och vi har hittills inte känt av några tecken på förändrad efterfrågan till följd av "Eurokrisen". Under första kvartalet kommer efterfrågan att påverkas mer av vintervädret än av rådande marknadsovisshet.

Spotpriserna på stål började stiga i december och kommer troligtvis att fortsätta upp under kommande månader. Vi kommer nu att justera våra försäljningspriser för att kompensera för detta.

I början på januari aviserade vi ett nytt kortsiktigt lönsamhetsmål om 10 procent i rörelsemarginal, där målsättningen är att nå denna årstakt före slutet av 2013 samt för helåret 2014. Samtidigt aviserade vi också ett kostnadsbesparingsprogram om 150 MSEK, särskilt riktat mot lågpresterande marknader, vilket kommer att understödja det kortsiktiga lönsamhetsmålet."

Per Nilsson, CFO
Email: per.nilsson@lindab.com

En webbsänd telefonkonferens kommer att äga rum kl.10.00 (CET). Rapporten presenteras av David Brodetsky, VD och koncernchef, samt Per Nilsson, CFO.

För att delta i telefonkonferensen, ring in på + 46 (0) 850 562 932 några minuter före start. Alternativt, ring tel. +44 (0) 20 71 086 303.

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.