Lindab International AB : Lindab stärker sitt erbjudande kring energieffektiva lösningar inom ventilation med förvärvet av FlowPad®

Lindab har träffat avtal om förvärv av alla tekniska lösningar relaterade till FlowPad®, en nyutvecklad teknik för mätning av flöde och temperatur utan tryckfall i ventilationssystem.

Tekniken är unik för ventilationssystem och erbjuder fördelar vad gäller energieffektivisering, styrning, reglering och balansering.

Produkter och system, baserade på denna nya teknik, kommer att introduceras under 2016.

Lindabs VD och koncernchef Anders Berg kommenterar:

"Förvärvet av denna teknik är ett viktigt steg för Lindab och bekräftar Lindabs ambitioner att skapa energieffektiva lösningar och mervärde för våra kunder och slutanvändare."

Anders Berg, VD och koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com

Bengt Andersson, Produkt- och marknadsdirektör
Email: bengt.andersson@lindab.com

Lindab - ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 589 MSEK år 2015 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2015 stod den nordiska marknaden för 44 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 19 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com.