03 jul 2024 14:54

03 jul 2024 14:54

Lindabs rapport för andra kvartalet

April - juni 2011

• Försäljningsintäkterna ökade med 2 procent till 1 755 MSEK (1 715), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 8 procent.

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 135 MSEK (110), exklusive engångsposter om 0 MSEK (-21).

• Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 7,7 procent (6,4).

• Resultat efter skatt uppgick till 60 MSEK (27).

• Resultat per aktie uppgick till 0,80 SEK (0,36).

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 217 MSEK (67).

Januari - juni 2011

• Försäljningsintäkterna ökade med 6 procent till 3 132 MSEK (2 949), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 12 procent.

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 128 MSEK (60), exklusive engångsposter om -17 MSEK (54).

• Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 4,1 procent (2,0).

• Resultat efter skatt uppgick till 8 MSEK (-1).

• Resultat per aktie uppgick till 0,11 SEK (-0,01).

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -22 MSEK (-105).

Lindabs VD och koncernchef, David Brodetsky kommenterar:

"Det andra kvartalet 2011 var ytterligare ett steg i rätt riktning för Lindab. Vi är nöjda med att rapportera förbättrad försäljning för fjärde kvartalet i rad och förbättrat rörelseresultat för femte kvartalet i rad, vilket bekräftar fortsatt återhämtning för vår affärsverksamhet. Rörelsemarginalen om 7,7 procent har dock påverkats negativt av ökad prispress samt något högre kostnader kopplade till genomförandet av den nya strategin.

Under det första halvåret uppgick den organiska tillväxten till 12 procent, huvudsakligen förklarat av den starka nordiska marknaden och ökad försäljning för Building Systems, främst i CEE/CIS. Med tanke på vår goda tillväxt under de första sex månaderna i år, framstår det organiska tillväxtmålet om 8 procent nu som mer möjligt att nå. Den underliggande marknadstillväxten är dock fortsatt osäker, särskilt mot bakgrund av den aktuella eurokrisen som lett till en lägre framtidstro bland företagare.

Externa marknadsprognoser pekar mot att en tilltagande återhämtning för vårt huvudsegment, yrkesbyggnader, kommer år 2012 och tar fart år 2013. För att kunna dra mesta möjliga nytta av detta fortsätter vi att fokusera på vår strategi för lönsam tillväxt. Under kvartalet har vi genomfört aktiviteter för att stärka distributionen inom både Ventilation och Building Systems och vi fortsätter våra satsningar riktade mot bostadssegmentet inom Building Components."

• En webbsänd telefonkonferens kommer att äga rum kl.10.00 (CET). Rapporten presenteras av David Brodetsky, VD och koncernchef, samt Per Nilsson, t.f. CFO.

• För att delta i telefonkonferensen, ring in på +46 (0)8 5051 3785 några minuter före start. Alternativt, ring tel. +44 (0)20 7136 2052.

• Konferensen och presentationen kan också följas online via länken, eller via Lindabs hemsida.

• En presentation i Flash-format med kommentarer från David Brodetsky och Per Nilsson publiceras på hemsidan i samband med rapporten.

Kontakt:

Koncernen omsatte 6 527 MSEK år 2010 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2010 stod den nordiska marknaden för 45 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 22 procent, Västeuropa för 29 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.