Lindab International AB (publ): Lindabs rapport för andra kvartalet 2016

Andra kvartalet 2016

• Nettoomsättningen ökade till 2 016 MSEK (1 907), varav organisk tillväxt uppgick till 8 procent.
  • Rörelseresultatet ökade till 138 MSEK (110), inklusive engångsposter om -1 MSEK (0). Exklusive engångsposter ökade rörelseresultatet till 139 MSEK (110).
  • Rörelsemarginalen, exklusive engångsposter, ökade till 6,9 procent (5,8).
  • Periodens resultat ökade till 86 MSEK (68).
  • Resultat per aktie ökade med 27 procent till 1,13 SEK (0,89).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 187 MSEK (160).
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 0,5 (0,6) vid kvartalets utgång.

Januari - juni 2016

• Nettoomsättningen ökade till 3 768 MSEK (3 601), varav organisk tillväxt uppgick till 6 procent.
  • Rörelseresultatet ökade till 206 MSEK (164), inklusive engångsposter om -3 MSEK (0). Exklusive engångsposter ökade rörelseresultatet till 209 MSEK (164).
  • Rörelsemarginalen, exklusive engångsposter, ökade till 5,5 procent (4,6).
  • Periodens resultat ökade till 118 MSEK (96).
  • Resultat per aktie ökade med 23 procent till 1,55 SEK (1,26).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 108 MSEK (77).
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 0,5 (0,6) vid kvartalets utgång.

Lindabs VD och koncernchef, Anders Berg, kommenterar:

"Omsättningen ökade organiskt med 8 procent jämfört med föregående år. Framförallt de nordiska länderna har utvecklats mycket bra, men även Västeuropa har en god tillväxt. Rörelseresultatet förbättrades med 25 procent vilket visar att Lindab är på rätt väg. Både omsättning och rörelseresultat är de högsta för ett andra kvartal sedan 2008.

Products & Solutions fortsätter att utvecklas positivt med organisk tillväxt på samtliga våra större marknader och såväl rörelseresultat som rörelsemarginal fortsätter att stärkas. Vi har i kvartalet mycket god organisk tillväxt inom Air Movement och Fire & Smoke, de produktområden som är relaterade till de större förvärv som genomfördes 2015.

Building Systems visade organisk tillväxt och positivt rörelseresultat, vilket är ett resultat av fortsatt fokus på marknadsdiversifiering till Västeuropa och Afrika. Marknadssituationen i Ryssland och CIS är fortsatt utmanande.

Projektet för etableringen av ett distributionscenter i Grevie utvecklas enligt plan. Med detta kommer vi få en ökad tillgänglighet av produkter och ökad produktivitet i varuförsörjningen. Det är en viktig satsning då vi de senaste åren sett stora ökningar i antalet utlevererade order från fabrikerna i Grevie och Förslöv.

Vi har under kvartalet sett snabbt ökande priser för plåt på samtliga våra marknader med följden att vi aviserat nödvändiga prishöjningar för andra halvåret 2016.

Storbritannien är vår tredje största marknad och representerade 9 procent av vår externa omsättning 2015. Vilka konsekvenser Brexit kan innebära för Lindab är dock för tidigt att säga. Vi fortsätter utveckla vår affär enligt plan och arbetar med strategiska aktiviteter, men är samtidigt beredda att vidta åtgärder om så krävs."

_________________________________________________________________________
Denna information är sådan information som Lindab International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 juli 2016 klockan 07:40 (CET).

Kontakt:

Anders Berg, VD och koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com

Kristian Ackeby, ekonomi- och finansdirektör
Email : kristian.ackeby@lindab.com
Mobil : +46 (0)70 33 85069

Kort om Lindab:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 589 MSEK år 2015 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2015 stod den nordiska marknaden för 44 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 19 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com.