Lindab International AB :Lindabs rapport för andra kvartalet 2014

Andra kvartalet 2014

• Försäljningsintäkterna ökade med 7 procent till 1 757 MSEK (1 643), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 125 MSEK (132), exklusive engångsposter om -1 MSEK (-6).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 7,1 procent (8,0).
  • Resultat efter skatt förbättrades till 82 MSEK (61).
  • Resultat per aktie förbättrades till 1,07 SEK (0,80).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 88 MSEK (26).
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 0,6 (0,8) vid kvartalets utgång.

Januari - juni 2014

• Försäljningsintäkterna ökade med 9 procent till 3 263 MSEK (2 984), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 7 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades till 185 MSEK (145), exklusive engångsposter om -4 MSEK (-12).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, förbättrades till 5,7 procent (4,9).
  • Resultat efter skatt förbättrades till 96 MSEK (33).
  • Resultat per aktie förbättrades till 1,26 SEK (0,43).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -138 MSEK (29).

Lindabs VD och koncernchef, Anders Berg, kommenterar:

De senaste kvartalens försäljningstillväxt fortsätter. Huvudparten av vår verksamhet, Products & Solutions, visar en bra försäljningsutveckling i samtliga regioner och vi fortsätter att öka tillgängligheten genom nya etableringar i exempelvis Nantes, Paris, Bratislava och Moskva, uppgraderade filialer i bland annat Sverige och Rumänien samt ett breddat produktprogram. Med en organisk tillväxt i segmentet på åtta procent tillsammans med en förbättrad rörelsemarginal ser vi att de aktiviteter och planer vi startat upp redan ger effekt.

Dessvärre har den oro för tilltagande avmattning i Ryssland och Vitryssland som vi hade i slutet av första kvartalet besannats. Denna avmattning inleddes redan under andra halvåret 2013 och har förvärrats med ökad politisk oro i regionen. Detta drabbar vårt segment Building Systems som har kraftig exponering mot dessa marknader. Trots att behoven och efterfrågan finns, så väljer kunderna att skjuta kapitalintensiva beslut på framtiden. Detta är den enskilt största förklaringen till det försämrade resultatet i kvartalet för såväl divisionen som koncernen. Vi räknar med att det kommer vara en fortsatt försiktig utveckling på dessa marknader under hösten.

Resultatet efter skatt förbättrades betydligt i kvartalet, detta som en följd av de nya lägre finansieringskostnaderna. Implementeringen av den nya organisationen som lanserades hösten 2013 har också gett förväntade effekter och vi arbetar nu vidare med att utnyttja styrkan i hela vårt erbjudande på de lokala marknaderna. Som exempel kan nämnas framgångsrika initiativ att sälja takavvattning på tidigare typiska "ventilationsmarknader" i Västeuropa. Små steg, men helt klart i rätt riktning.

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0) 70 35 89155

Per Nilsson, CFO
Email: per.nilsson@lindab.com

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat.

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 6 523 MSEK år 2013 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2013 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 24 procent, Västeuropa för 27 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.