Lindab Building Systems (Astron) erhåller order värd 10,3 MEUR

Lindab Building Systems har erhållit sin största order någonsin under sin mer än 50-åriga historia. Ordervärdet uppgår till 10,3 MEUR.

Algeriska Mazouzkoncernen har beställt ett komplex av Astronbyggnader för sockertillverkning cirka 30 km söder om Alger.

Byggnadskomplexet består av tjugo Astron enplans- och flerplansbyggnader med en total yta om cirka 30,000 m². Byggnaderna kommer att användas för sockerproduktion, lager och transportband, laboratorium och kontor. Byggnaderna är konstruerade för att utstå tunga laster och för att uppfylla de seismiska krav som gäller för regionen.

Leveranserna planeras påbörjas under senare delen av fjärde kvartalet 2016 och hela byggnadskomplexet ska färdigställas under 2017.

Lindabs VD och koncernchef Anders Berg kommenterar:

"Kunden hade tre avgörande krav på leverantören till detta projekt: kort tid från order till leverans, förmåga att hantera ett komplext projekt i nära samarbete med leverantören av den tekniska utrustningen samt gedigen erfarenhet av internationell projektledning. Building Systems, som är erkänd högkvalitativ leverantör av hållbara byggnader, uppfyllde samtliga krav och utsågs till leverantör på grund av sin stora kompetens och erfarenhet i dessa avseenden."

__________________________________________

Anders Berg, VD och koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com

Fredrik Liedholm, chefsjurist, M&A- och HR direktör
Email: fredrik.liedholm@lindab.com

Kort om Lindab:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 589 MSEK år 2015 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2015 stod den nordiska marknaden för 44 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 19 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com.