03 jul 2024 11:06

03 jul 2024 11:06

228.80 SEK0.20

Lindabs exponering mot Ryssland, Ukraina och Vitryssland

På grund av frågor från och uppgifter i media vad gäller Lindabs exponering mot Ryssland, Ukraina och Vitryssland, väljer Lindab att klargöra försäljningen i nämnda länder.

För 2022 förväntas exponeringen mot Ryssland, Ukraina och Vitryssland utgöra mindre än 0,5 procent av Lindabs försäljning. Under 2021 representerade de tre nämnda länderna ca 3 procent av Lindabs försäljning. Exklusive affärsområde Building Systems (Astron), vilket avyttrades under hösten 2021, var Lindabs exponering 0,5 procent under 2021.

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Jonas Arkestad
Ekonomi- och Finansdirektör
E-post:
jonas.arkestad@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Kort om Lindab

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 648 MSEK år 2021 och är etablerad i 20 länder med cirka 4 500 medarbetare. Norden stod för 55 procent av försäljningen 2021, Västeuropa för 29 procent, Central- och Östeuropa för 14 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.