03 jul 2024 10:55

03 jul 2024 10:55

Lindabs bokslutskommuniké 2021: Rekordresultat för renodlat Lindab

Interim report Q4-cover

Försäljningen var fortsatt hög under fjärde kvartalet och Lindabs omsättning för helåret nådde därmed en ny rekordnivå. Båda affärsområdena Ventilation Systems och Profile Systems rapporterade hög organisk försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet. Det justerade rörelseresultatet fortsatte att förbättras, både under kvartalet och helåret. Vid årsskiftet slutfördes avyttringen av affärsområdet Building Systems, som en del av Lindabs strategi att renodla verksamheten.

Fjärde kvartalet 2021

• Lindabs avyttring av affärsområdet Astron Building Systems slutfördes vid årsskiftet. Building Systems redovisas i denna delårsrapport som ”avvecklad verksamhet”.

Kvarvarande verksamhet

• Nettoomsättningen ökade med 23 procent till 2 560 MSEK (2 082). Den organiska tillväxten var 20 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat ökade till 311 MSEK (225).
  • Rörelseresultatet ökade till 311 MSEK (225).
  • Justerad1) rörelsemarginal ökade till 12,1 procent (10,8).
  • Rörelsemarginalen ökade till 12,1 procent (10,8).

Total verksamhet

• Periodens resultat ökade till 221 MSEK (186) och belastades med engångsposter och omstruktureringskostnader om -23 MSEK (-) relaterade till Building Systems.
  • Resultat per aktie före utspädning ökade till 2,88 SEK (2,43) och efter utspädning till 2,87 SEK (2,43).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 215 MSEK (356).

Januari – december 2021

Kvarvarande verksamhet

• Nettoomsättningen ökade med 17 procent till 9 648 MSEK (8 220). Den organiska tillväxten var 17 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat ökade till 1 266 MSEK (860).
  • Rörelseresultatet ökade till 1 266 MSEK (790).
  • Justerad1) rörelsemarginal ökade till 13,1 procent (10,5).
  • Rörelsemarginalen ökade till 13,1 procent (9,6).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 12,50 SEK (7,25).

Total verksamhet

• Periodens resultat uppgick till 537 MSEK (596). Resultatet belastades med engångsposter och omstruktureringskostnader om -455 MSEK (-64), vilka i huvudsak inte var kassaflödespåverkande.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 7,02 SEK (7,80) och efter utspädning till 7,00 SEK (7,80).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 704 MSEK (1 129).
  • Styrelsen föreslår att utdelning skall utgå med 4,00 SEK (3,40) per aktie uppdelat på två utbetalningstillfällen.

1) Justerat rörelseresultat/rörelsemarginal exkluderar engångsposter och omstruktureringskostnader av väsentlig storlek.

Lindabs VD och Koncernchef, Ola Ringdahl, kommenterar:

”Lindab avslutar 2021 med ytterligare ett starkt kvartal. Omsättningen var rekordhög, såväl under kvartalet som för helåret. Den justerade rörelsemarginalen för helåret blev 13,1 procent för den kvarvarande verksamheten, vilket är klart över det finansiella målet om minst 10 procents rörelsemarginal.

Efterfrågan på Lindabs produkter är god och kunderna har uppskattat vår leveranssäkerhet, särskilt i tider då det varit brist på stål och annat material. Försäljningen har gynnats av höga stålpriser, eftersom Lindab har varit proaktiva i prissättningen. Detta har bidragit till att bibehålla bruttomarginalerna även när inköpskostnaderna ökat.

Renodling av verksamheten ger ökad lönsamhet

Under kvartalet har Lindab slutfört avyttringen av Astron Building Systems. Astron har avslutat året positivt och vi är stolta över att lämna över en välskött verksamhet till de nya ägarna.

Avyttringen av Astron var ett viktigt steg i en treårig process att renodla verksamheten. Under 2020 sålde vi IMP Klima som tillverkar luftaggregat. Vi har dessutom minskat antalet länder vi är verksamma i, från 32 till 20 länder. Ökat fokus på våra prioriterade produkter och marknader är en viktig anledning till att Lindab höjt den justerade rörelsemarginalen avsevärt under de senaste åren, från 6,8 procent 2018 till 13,1 procent 2021. Den strategiska renodlingen är nu slutförd och Lindab går in i en ny fas med fokus på lönsam organisk och förvärvsdriven tillväxt.

Investeringsprogrammet fortlöper enligt plan

Lindab besitter hög kompetens inom avancerade produktionsmetoder och vi genomför ett ambitiöst investeringsprogram. Ökad automation säkerställer högre kapacitet, effektivare produktion och smartare logistik. Detta bidrar till stärkt konkurrenskraft och möjlighet att växa organiskt med god lönsamhet. Investeringarna bidrar också till en säkrare arbetsmiljö.

Förvärv som bidrar till tillväxt

Under 2021 har Lindab förvärvat fem välskötta bolag med starka kundrelationer. Vår strategi är att de förvärvade bolagen arbetar vidare på ett självständigt vis, men vi ser att det finns många positiva synergier som är attraktiva för alla inblandade. Vårt omsättningsmål är att växa med tio procent per år och vi bedömer att två tredjedelar av omsättningsökningen kommer att ske via förvärv.

Höjd utdelning

Med beaktande av den höga intjäningen i kvarvarande verksamhet samt en stark finansiell ställning, föreslår styrelsen en höjd utdelning till 4,00 SEK (3,40).

Efterfrågan på hälsosamma inomhusmiljöer ökar

Den långsiktiga efterfrågan på Lindabs ventilationsprodukter gynnas av ett ökat intresse för lösningar som skapar hälsosamma inomhusmiljöer och minskar energiförbrukningen. Med effektivare ventilation får kunden lägre driftskostnad samtidigt som inomhusluften förbättras. Vikten av hållbara lösningar som dessutom är ekonomiskt gynnsamma ökar kontinuerligt och Lindabs produkterbjudande uppfyller flera viktiga aspekter för att positionera sig väl inom området. Utvecklingen drivs dessutom på av ökande energikostnader, EUs direktiv för renovering och nybyggnation av fastigheter, samt diverse nya nationella stödpaket, inklusive EUs Green Deal.

Lindab har en stark och motiverad organisation. Med vår närvaro i hela Europa och en robust försörjningskedja har vi goda förutsättningar att fortsätta utveckla verksamheten i en positiv riktning.

2021 har varit ett år då vi stärkt Lindab ytterligare. Tack till alla kunder som fortsätter att välja Lindab.

Tack till alla medarbetare för era insatser under året.”

Press- och analytikermöte:

En websändning kommer att äga rum den 11 februari kl. 13:00 (CET). Delårsrapporten presenteras av Ola Ringdahl, VD och Koncernchef, samt Jonas Arkestad, Ekonomi- och Finansdirektör.

För att delta i websändningen var vänlig ring:

Telefon +46 (0) 8 519 993 83

Alternativ telefon +44 333 300 9267

Websändningen kan följas online via: https://tv.streamfabriken.com/lindab-q4-2021

__________________

Informationen är sådan som Lindab är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-11 07:40 CET.

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Jonas Arkestad
Ekonomi- och Finansdirektör
E-post:
jonas.arkestad@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 648 MSEK år 2021 och är etablerad i 20 länder med cirka 4 500 medarbetare. Norden stod för 55 procent av försäljningen 2021, Västeuropa för 29 procent, Central- och Östeuropa för 14 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.

Interim report Q4-cover
Ladda ner högupplösta bilder