Lindab har förvärvat majoriteten av Centrum Klima S.A. och lämnar offentligt kontanterbjudande att förvärva alla resterande aktier till ett pris av 14,5 PLN per aktie

Den 30 April 2012 undertecknades och slutfördes avtalet med huvudägarna i Centrum Klima. S.A., en ledande polsk tillverkare och distributör av ventilations- och inneklimatssystem, angående förvärvet av 51,8 procent av aktierna till priset 14,5 PLN per aktie i enlighet med tillkännagivandet den 27 april 2012.

I samband med detta förvärv, lämnar Lindab idag, den 2 maj 2012, offentligt kontanterbjudande att förvärva alla resterande aktier (4 106 317 aktier motsvarande 48.2%) till samma pris, 14,5 PLN per aktie. Priset motsvarar en premie på 25,2 procent jämfört med snittkursen de senaste tre månaderna (räknat från stängningskurs 30 april) eller 29,3 procent jämfört med stängningskurs den 27 april 2012, före tillkännagivandet av överenskommelsen.

Acceptfristen i erbjudandet löper från och med den 21 maj 2012 till och med den 19 juni 2012.

Transaktionen kommer delvis att finansieras genom försäljning av maximum 1 000 000 egna aktier på NASDAQ OMX Stockholm till ett pris i enlighet med mandat från årsstämman 2011.

Centrum Klima - polsk tillverkare och distributör av ventilations- och inneklimatssystem

Centrum Klima är baserat i Warszawa och noterat på Warszawa-börsen. Företaget har cirka 200 anställda och omsatte 93 M PLN (ca 205 MSEK) med ett rörelseresultat om 10 M PLN (ca 23 MSEK) under helåret 2011. Cirka 65 procent av försäljningen genereras från den polska marknaden och resterande del från export, huvudsakligen till Europa.

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.