Årsstämma i Lindab 2012

Lindab International AB (publ) har den 9 maj 2012 avhållit årsstämma i Lindab Arena, Ängelholms kommun. Närvarande vid stämman var cirka 260 personer.

Verkställande direktörens anförande

Under punkten VD:s redogörelse för verksamhetsåret 2011 pratade Lindabs VD och koncernchef David Brodetsky under temat "målmedveten resa mot högre lönsamhet"

"Den nya strategin som lanserades 2010 har gett goda resultat," sa David Brodetsky. "Under 2011 ökade försäljningen med 9 procent och resultatet med 17 procent. Vinstmarginalen ökade från 5,3 procent 2010 till 5,9 procent under 2011."

"Att vi har kunnat öka vår försäljning med 9 procent, samtidigt som den underliggande marknaden inte vuxit, är ett bevis på att vår nya strategi fungerar."

David Brodetsky gav sedan många konkreta exempel på aktiviteter och nya produktlanseringar som skett under året.

"Även om vår utgångspunkt för 2012 är relativt bra, är det mot bakgrund av en svagare återhämtning, som vi kände ett behov av, att ta kraftigare tag. Vi aviserade därför i januari, ett nytt kortsiktigt mål för rörelsemarginalen på 10 procent i årstakt före utgången av 2013 samt för helåret 2014."

"Två fokusområden är prioriterade. För det första, att säkerställa genomförandet av kostnadsbesparingsprogrammet som kommer att spara cirka 150 MSEK per år.  För det andra, att fortsätta fokusera på prioriterade marknader, kunder och olika försäljningsinitiativ som kommer möjliggöra ökad försäljning och därmed stärka våra marknadsandelar."

"Jag förväntar mig ett spännande år för Lindab. Vi har ett team som har gjort väl ifrån sig under nedgången och, med Lindabs entreprenörsanda och entusiasm, är jag säker på, att vi kommer att fortsätta att prestera väl."

Beslut

I samtliga föreslagna ärenden beslutade stämman i enlighet med styrelsens förslag. I det följande redogörs för de viktigaste beslutens huvudsakliga innehåll.

Utdelning

Stämman beslutade att utdelning för verksamhetsåret 2011 skall lämnas med 1,00 krona per aktie. Som avstämningsdag för utdelning fastställdes den 14 maj 2012 och utdelning beräknas komma att ske från Euroclear Sweden AB den 18 maj 2012.

Val av styrelse

Stämman följde valberedningens förslag och beslutade om omval av Ulf Gundemark till styrelsens ordförande. Vidare beslutades om omval av styrelseledamöterna Sonat Burman-Olsson, Erik Eberhardson, Per Frankling och Stig Karlsson, samt nyval av Stefan Charette, Birgit Nørgaard och Jens Wikstedt som styrelseledamöter.

Prestationsbaserat aktiesparprogram (LTIP 2012)

Stämman beslutade att, i likhet med föregående år, införa ett prestationsbaserat aktiesparprogram där både aktieägande och långsiktig värdetillväxt i Lindab premieras. Cirka 82 ledande befattningshavare och nyckelpersoner i koncernen kommer att erbjudas att deltaga i LTIP 2012. Programmet innebär att deltagarna individuellt förvärvar aktier till marknadspris, vilket under vissa förutsättningar berättigar deltagarna till vederlagsfritt erhållande av aktier i Lindab. Utfallet av aktiesparprogrammet är relaterat till bolagets resultat och tillväxt. Löptiden är cirka tre år.

Carl-Gustav Nilsson, chefsjurist
Email: carlgustav.nilsson@lindab.com

En film av VDs anförande kommer att finnas tillgänglig på hemsidan från den 10 maj 2012.

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.