Lindab International AB : Lindab byter VD och koncernchef

Styrelsen i Lindab har enhälligt beslutat att entlediga David Brodetsky. Beslutet går i omedelbar verkställelse.

Rekrytering av ny VD och koncernchef har påbörjats och beräknas vara genomförd inom kort.

Som tillförordnad VD och koncernchef, intill dess nyrekrytering genomförts, har bolagsjuristen Carl-Gustav Nilsson utsetts.

Styrelsens ordförande Kjell Nilsson kommer också till dess att rekryteringen är genomförd ta en aktiv del i olika frågor bl a Investor Relations.

För frågor rörande ovanstående kontakta:

Kjell Nilsson, styrelseordförande

Email: kjell.nilsson@lindab.com

Mobil:+46 (0)70 26 00121

För övriga frågor kontakta:

Carl-Gustav Nilsson, Tf VD
Email: carlgustav.nilsson@lindab.com

Per Nilsson, CFO

Email:per.nilsson@lindab.com

Mobil:+46 70 33 85069

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.