Lindab International AB (publ): Lindabs rapport för fjärde kvartalet och helåret 2015

Fjärde kvartalet 2015
  • Försäljningsintäkterna ökade med 8 procent till 1 980 MSEK (1 836), varav Products & Solutions förbättrades till 1 698 MSEK (1 587) och Building Systems förbättrades till 282 MSEK (249). Justerat för valuta och struktur var ökningen 3 procent för koncernen.
  • Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades till 100 MSEK (81), inklusive engångsposter om -24 MSEK (-21). Exklusive engångsposter ökade rörelseresultatet (EBIT) till 124 MSEK (102) för koncernen, varav Products & Solutions förbättrades till 113 MSEK (106) och Building Systems förbättrades till 28 MSEK (4).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, förbättrades till 6,3 procent (5,6). Products & Solutions uppgick till 6,7 procent (6,7) och Building Systems till 9,9 procent (1,6).
  • Resultat efter skatt förbättrades till 63 MSEK (42).
  • Resultat per aktie förbättrades till 0,82 SEK (0,55).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 266 MSEK (263).

Januari-December 2015

•  Försäljningsintäkterna ökade med 8 procent till 7 589 MSEK (7 003), varav Products & Solutions förbättrades till 6 727 MSEK (6 084) och Building Systems uppgick till 862 MSEK (919). Justerat för valuta och struktur uppgick försäljningsökningen till 2 procent för koncernen.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 469 MSEK (467), inklusive engångsposter om 6 MSEK (-30). Exklusive engångsposter uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 463 MSEK (497) för koncernen, varav Products & Solutions förbättrades till 504 MSEK (471) och Building Systems uppgick till 16 MSEK (52).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 6,1 procent (7,1). Products & Solutions uppgick till 7,5 procent (7,7) och Building Systems till 1,9 procent (5,7).
  • Resultat efter skatt förbättrades till 305 MSEK (283).
  • Resultat per aktie förbättrades till 3,99 SEK (3,71).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 460 MSEK (278).
  • Förslag till ökad utdelning till 1,25 SEK (1,10).

Lindabs VD och koncernchef, Anders Berg, kommenterar:

"2015 avslutades med ett kvartal där Lindab fortsatte att utvecklas positivt, inte minst genom en försäljningsökning i kvartalet på 8 procent och förbättrad rörelsemarginal. Med förbättrade försäljningsintäkter, förbättrade rörelsemarginaler och ett högre nettoresultat är jag övertygad om att vi är på rätt väg med vår utveckling av verksamheten.

Products & Solutions redovisade det högsta rörelseresultatet för ett fjärde kvartal sedan 2008. Utvecklingen inom våra produktområden som har fokus på ventilation är klart positiv med fortsatt god organisk tillväxt vilket visar att våra strategiska satsningar inom dessa områden ger resultat. Avseende mer traditionella byggprodukter och byggsystem är det också positivt att takavvattning nu visar på en organisk tillväxt för koncernen.

I Norden, som är segmentets största region, visade både Danmark och Finland särskild god tillväxt, även Sverige fortsatte att utvecklas väl. För övriga Europa var bilden aningen mer blandad där den franska marknaden fortsatte att vara utmanande under kvartalet samtidigt som Storbritannien och Tyskland hade god utveckling.

Building Systems gjorde ett starkt fjärde kvartal. Segmentet redovisade en organisk tillväxt om 17 procent och en rörelsemarginal på 9,9 procent i kvartalet jämfört med 1,6 procent förgående år. Den förbättrade rörelsemarginalen inom Building Systems är en direkt effekt av högre volymer samt att vi har arbetat aktivt med att reducera kostnaderna. Vi ser en positiv utveckling för våra Astronbyggnader både i Västeuropa och på andra marknader.

I november deltog vi på Interclima i Paris. Detta är den första mässan där vi har visat hela koncernens strategi och erbjudande. Det var stort intresse för vårt erbjudande och vi fick positiv respons från våra kunder och marknad.  En god aktivitetsnivå avseende våra strategiska aktiviteter med tydliga ansvar och engagerade lokala organisationer har varit och kommer fortsätta vara en viktig framgångsfaktor inom Lindab.

Vi summerar ett år med en försäljningsökning om 8 procent och trots stora utmaningar inom Building Systems under de tre första kvartalen ökade vi resultatet per aktie med 8 procent till 3,99 SEK."

Informationen är sådan som Lindab International AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2016 klockan 07:40 (CET).

En webbsänd telefonkonferens kommer att äga rum kl.10.00 (CET). Rapporten presenteras av Anders Berg, VD och koncernchef, samt Kristian Ackeby, CFO.För att delta i telefonkonferensen, ring in på +46 (0)8 5664 2662 några minuter före start. Alternativt, ring tel. +44 (0) 20 3008 9803. Konferensen och presentationen kan också följas online via länken, eller via Lindabs hemsida.

Anders Berg, VD och koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com

Kristian Ackeby, ekonomi- och finansdirektör
Email: kristian.ackeby@lindab.com
Mobil:  +46 (0)70 33 85069

Lindab - ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat.

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 589 MSEK år 2015 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2015 stod den nordiska marknaden för 44 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 19 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.