Lindabs rapport för tredje kvartalet 2012

Tredje kvartalet 2012

• Försäljningsintäkterna minskade med 6 procent till 1 773 MSEK (1 891), justerat för valuta och struktur uppgick minskningen till 6 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 190 MSEK (172), exklusive engångsposter om -7 MSEK (0).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 10,7 procent (9,1).
  • Resultat efter skatt uppgick till 110 MSEK (88).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,45 SEK (1,17).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 23 MSEK (115).

Januari-september 2012

• Försäljningsintäkterna minskade med 1 procent till 4 989 MSEK (5 023), justerat för valuta och struktur uppgick minskningen till 2 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 355 MSEK (300), exklusive engångsposter om -61 MSEK (-17).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 7,1 procent (6,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till 120 MSEK (96).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,59 SEK (1,28).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 30 MSEK (93).

Lindabs VD och koncernchef, David Brodetsky kommenterar:

"Lindab rapporterar ett bra resultat för kvartalet, tack vare besparingar av fasta kostnader och effektiviseringsåtgärder.

Rörelsemarginalen om 10,7 procent är glädjande, särskilt mot bakgrund av att försäljningen minskade med 6 procent organiskt. Detta är ett bevis för att åtgärderna att förbättra Lindabs lönsamhet har önskad effekt.

Vi är emellertid fortsatt försiktiga vad gäller bedömningen av framtida efterfrågan. Makroekonomiska indikatorer visar på stor osäkerhet på många marknader och vår försäljningsminskning tilltog under senare delen av kvartalet. På grund av försämrade marknadsförutsättningar har vi vidtagit ytterligare åtgärder som resulterat i besparingar av fasta kostnader som redan överträffat planen. Vi följer utvecklingen noggrant och är förberedda att vidta fler åtgärder om det behövs."

Per Nilsson, CFO
Email: per.nilsson@lindab.com

En webbsänd telefonkonferens kommer att äga rum kl.10.00 (CET). Rapporten presenteras av David Brodetsky, VD och koncernchef, samt Per Nilsson, CFO.

För att delta i telefonkonferensen, ring in på + 46 (0) 850 562 932 några minuter före start. Alternativt, ring tel. +44 (0) 20 77509950.

Koncernen omsatte 6 878 MSEK år 2011 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2011 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.