Lindab International AB :Lindabs rapport för första kvartalet 2015

Första kvartalet 2015

• Försäljningsintäkterna ökade med 12 procent till 1 694 MSEK (1 506), justerat för valuta och struktur uppgick ökningen till 5 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 54 MSEK (60), exklusive engångsposter om 0 MSEK (-3). Inklusive engångsposter uppgick det till 54 MSEK (57).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 3,2 procent (4,0).
  • Resultat efter skatt förbättrades till 27 MSEK (14).
  • Resultat per aktie förbättrades till 0,35 SEK (0,18).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -83 MSEK (-226).
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 0,6 (0,7) vid kvartalets utgång.

Lindabs VD och koncernchef, Anders Berg, kommenterar:

Trots en svag januarimånad så har första kvartalet varit starkt med ökad försäljningstillväxt för sjätte kvartalet i rad, vilket är ett kvitto på att våra strategiska marknadsaktiviteter ger resultat.  Det första kvartalet är dock säsongsmässigt vårt minsta kvartal och bör tolkas med lite försiktighet.  Products & Solutions har haft en försäljningsökning om 15 procent i kvartalet, där många CEE marknader återhämtat sig starkt. Building Systems har ökat försäljningen organiskt, drivet av ett antal större projekt i CIS men också påverkats av en kraftigt försvagad rubel jämfört med samma period föregående år. Building Systems stora marknader, Ryssland och Vitryssland, har haft fortsatt svag utveckling.

Nettoresultatet har förbättrats på koncernnivå, medan rörelseresultatet och rörelsemarginalen har försämrats något jämfört med föregående år. En anledning till det något lägre rörelseresultatet är att bruttomarginalerna har försvagats på grund av en allmänt osäker situation på den europeiska marknaden. En anledning till det något lägre rörelseresultatet är att bruttomarginalerna har varit lägre samt att jämförelseperioden 2014 var den starkaste sedan 2008, med positiv påverkan från bland annat väderförhållanden och ett antal större stormar.

Vi fortsätter målmedvetet att arbeta med vår strategi att bli ledande inom kompletta ventilationslösningar där vi fortfarande är i inledningsfasen. Förvärvet av MP3 S.r.l. (MP3) som slutfördes i början av året integreras mycket väl och har redan stärkt vårt lösningserbjudande inom ventilation.  Första kvartalet har präglats av hög marknadsaktivitet, bland annat i form av mässor, produktlanseringar, nya filialer och nytt representationskontor. Detta gäller även Building Systems där vi fortsätter att arbeta med marknadsdiversifieringen, bland annat genom stärkt marknadsnärvaro i Storbritannien och selektiva marknadsföringssatsningar i Afrika.

Strategin handlar även om att effektivisera våra flöden och förstärka service till kund med förbättrad lönsamhet. Under kvartalet har vi därför intensifierat våra ansträngningar att förbättra resursutnyttjandet både vad gäller produktionskapacitet och kapital i hela koncernen med ett antal strukturåtgärder. Vi har också utvecklat vår organisation för att spegla vår strategiska inriktning och tillfört två nya produktområden inom "Fire and Smoke" och "Air Movement".

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0) 70 35 89155

Per Nilsson, CFO
Email: per.nilsson@lindab.com

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 003 MSEK år 2014 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 600 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2014 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 21 procent, Västeuropa för 30 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.