Lindab International AB : Lindabs rapport för första kvartalet 2013

Första kvartalet 2013

• Försäljningsintäkterna minskade med 9 procent till 1 341 MSEK (1 479), justerat för valuta och struktur uppgick minskningen till 10 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 13 MSEK (30), exklusive engångsposter om -6 MSEK (-38).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 1,0 procent (2,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till -28 MSEK (-46).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,37 SEK (-0,61).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades och uppgick till 3 MSEK (-90).
  • Ny VD och koncernchef, Anders Berg, tillträdde den 18 mars 2013.

Lindabs VD och koncernchef, Anders Berg, kommenterar:

"Första kvartalet är lågsäsong och det kvartal med försäljningsmässigt lägsta volymerna för Lindab. I år har vintern varit snörik, långvarig och geografiskt utbredd till alla Lindabs regioner vilket knappast undgått någon, detta tillsammans med svag underliggande efterfrågan har självklart påverkat försäljningen negativt.

Kostnads- och effektiviseringsprogrammet som utökats till att generera årliga bruttobesparingar om 300 MSEK fortskrider enligt plan.

De makroekonomiska signalerna är inte särskilt positiva, men vi ser ljuspunkter, t ex Norge och Ryssland är marknader som förespås god tillväxt under året. I Norge har vi dessutom tillsatt ny ledning i slutet på kvartalet och i Ryssland har vi börjat tillverka ventilationskomponenter vid vår Building Systems-fabrik i Yaroslavl.

Nu är det viktigt att kliva fram och bygga vidare på den starka plattform vi har. Internt har vi lanserat "Back to Basics - Into the Future" vilket betyder att vi ska göra mer av det vi är bra på och framförallt satsa på organisk tillväxt. Vi har ett digert aktivitetsprogram och det finns mycket att utveckla vidare. Vi ska bli ännu bättre på att förstå och serva våra kunder. Det innebär att vi kommer att satsa på att komma närmare kunden och utveckla vårt utbud. Vi har exempelvis lyssnat på våra kunder och återinfört varumärket Astron för våra kompletta stålbyggnads-system, vilket vi förväntar oss en positiv effekt av. Vi har flera intressanta produktlanseringar och en produktion rent generellt i absolut världsklass.

Likaså vill vi arbeta med att utveckla en säker arbetsmiljö, ytterligare ökat hållbarhetsfokus och genom en genomgripande dialog i företaget våga tänka i nya banor kring ständiga förbättringar och utveckling.

Driv och energi är viktigt, likaså utmärkt ledarskap och sunt sinne för affärer så att våra resurser används på rätt sätt i hela koncernen och för koncernens bästa. Den inneboende kraften och förmågan som finns i Lindab är stor, mycket stor, och nu sätter vi fokus på att omsätta denna vetskap i konkreta planer och aktiviteter."

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: ++46 (0) 70 35 89155

Per Nilsson, CFO
Email: per.nilsson@lindab.com

En webbsänd telefonkonferens kommer att äga rum kl.10.00 (CET). Rapporten presenteras av Anders Berg, VD och koncernchef, samt Per Nilsson, CFO.

För att delta i telefonkonferensen, ring in på +46 (0)8 5055 6487 några minuter före start. Alternativt, ring tel. +44 (0) 20 3364 5372.

Koncernen omsatte 6 656 MSEK år 2012 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2012 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 28 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.