Lindabs rapport för andra kvartalet 2013

Andra kvartalet 2013

• Försäljningsintäkterna minskade med 5 procent till 1 643 MSEK (1 737), justerat för valuta och struktur uppgick minskningen till 2 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 132 MSEK (135), exklusive engångsposter om -6 MSEK (-16).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, förbättrades till 8,0 procent (7,8).
  • Resultat efter skatt förbättrades till 61 MSEK (56).
  • Resultat per aktie förbättrades till 0,80 SEK (0,74).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 26 MSEK (97).
Januari - juni 2013

• Försäljningsintäkterna minskade med 7 procent till 2 984 MSEK (3 216), justerat för valuta och struktur uppgick minskningen till 6 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 145 MSEK (165), exklusive engångsposter om -12 MSEK (-54).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 4,9 procent (5,1).
  • Resultat efter skatt förbättrades till 33 MSEK (10).
  • Resultat per aktie förbättrades till 0,43 SEK (0,13).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades och uppgick till 29 MSEK (7).
Lindabs VD och koncernchef, Anders Berg, kommenterar:

"De marknader vi är aktiva på är fortsatt präglade av osäkerhet och utsikterna för den europeiska byggmarknaden har under kvartalet återigen reviderats ned. Det viktigaste för Lindab är dock att se till den egna affären och hur den kan utvecklas för att skapa ett erbjudande som oavsett marknadsförutsättningar är attraktivt för våra kunder. Vi följer givetvis utvecklingen i vår omvärld, men framförallt fokuserar vi på vår affär, att göra våra kunder mer produktiva och framgångsrika. Det är det som är nyckeln till vår framgång. För att bli ännu bättre gör vi en gedigen kundundersökning varje år som överlag visar på starkt förtroende från våra kunder. Framförallt är det kvalitén och Lindabs kompetens och bemötande som premieras.

Andra kvartalet visar på en fortsatt, relativt föregående år, svagare försäljning. Samtidigt ser vi mot slutet av kvartalet en effekt av ett antal konkreta aktiviteter och projekt. Vi har en god orderingång inom Building Systems och i övriga koncernen visar ett antal marknader såsom Norge, Danmark och Frankrike på tillväxt gentemot föregående år.

Rörelsemarginalen förbättrades under kvartalet, och kostnads- och effektiviseringsprogrammet har genererat förväntade effekter och fortskrider enligt plan. Många aktiviteter inom "Back to Basics - Into the Future" börjar synas. Bland annat kan nämnas nya distributionsavtal på flera marknader, flera betydande order till stora projekt, fortsatt utvecklat "lean"-arbete i produktionen, försäljningsaktiviteter på ett antal nya marknader och sist men inte minst, minskat antal arbetsolyckor.

Under detta, mitt första kvartal, har jag arbetat med att skapa mig en bild av Lindabs ställning på marknaden, vår historia och våra resultat, för att vi nu ska kunna se framåt och arbeta med lösningar för att ytterligare förenkla byggandet för våra kunder. Vi ska gå från att vara riktigt bra till att bli ännu bättre. Vi ska utveckla både vår distributionsaffär och vår projektaffär samt bli mer effektiva i våra interna processer.

Vi har en stark och stolt entreprenörsanda och en stor kunskap i företaget som kan bidra ännu mer. Företagskulturen, den välkända Lindabandan, skapar värde på många olika plan. Vi tror på vikten av att vara aktiva och snabba. Det är detta jag menar när jag pratar om "Back to Basics - Into the Future". Våra värderingar är med oss i allt vi gör. Vi ska göra rätt saker som leder till lönsam tillväxt. Under kvartalet har vi många bra exempel och vi har ännu fler aktiviteter på gång som ska öka vår tillväxt, effektivitet och lönsamhet samtidigt som de skapar arbetsglädje och trygghet för våra medarbetare."

En webbsänd telefonkonferens kommer att äga rum kl.09.00 (CET). Rapporten presenteras av Anders Berg, VD och koncernchef, samt Per Nilsson, CFO.

För att delta i telefonkonferensen, ring in på +46 (0)8 5199 9351 några minuter före start. Alternativt, ring tel. +44 (0) 20 3364 5373.

Konferensen och presentationen kan också följas online via länken, eller via Lindabs hemsida.

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com

Per Nilsson, CFO
Email: per.nilsson@lindab.com
Mobile: +46 (0)70 33 85069

Koncernen omsatte 6 656 MSEK år 2012 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 300 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2012 stod den nordiska marknaden för 45 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 23 procent, Västeuropa för 29 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com