Lindab International AB : Lindabs division Builiding Systems diversifierar marknadstäckningen

Lindabs Building Systems division, som haft utmaningar med vikande marknader i Ryssland och Vitryssland under en längre tid, satsar framgångsrikt för att vinna ny mark i Afrika. Två betydande order som nyligen erhållits för Astronbyggnader visar att dessa ansträngningar ger resultat.

I Calabar, Nigeria, har Lindabs Building Systems division fått uppdraget att konstruera, leverera och övervaka uppförandet av en 8 500 kvadratmeter ny tillverknings- och serviceanläggning för General Electric-Emerald Olja & Gas. Ordern är värd cirka 30 MSEK och kommer att levereras från slutet av 2015 fram till slutet av 2016.

Den andra ordern avsedd för Anyama i Elfenbenskusten, är värd cirka 56 MSEK och omfattar byggnader och produktionsenheter för ett nytt Heineken-bryggeri. Leveranserna är schemalagda för 2016.

Anders Berg, Lindabs VD och koncernchef kommenterar:

"Marknadsdiversifieringen är en långsiktig satsning och vi är nöjda med utvecklingen i Afrika som har bra potential inom flera sektorer och branscher. På kort sikt uppväger detta inte den kraftiga nedgången på våra ryska och vitryska marknader, men vi fortsätter att arbeta med både nya och befintliga marknader samt den övergripande strategiska inriktningen och verksamhetsstrukturen. Det är en fortsatt utmanande situation, men det finns tecken på gradvis förbättring."

Anders Berg, VD och Koncernchef
Email: anders.berg@lindab.com
Mobil: +46 (0) 70 35 89155

Linda Kjellgren, t.f. CFO

Email: linda.kjellgren@lindab.com

Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 7 003 MSEK år 2014 och är etablerad i 32 länder med cirka 4 600 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2014 stod den nordiska marknaden för 46 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 21 procent, Västeuropa för 30 procent och övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.